Energigas 1
Bränsle för tung trafik. Flytande fordonsgas peka
s ofta ut som ett av framtidens mest klimatvänliga bränsle för tunga vägtransporter. FOTO: BJÖRN LARSSON ROSVALL bränsle pekas ofta ut som ett av framtidens mest klimatvänliga för tunga vägtransporter. LBG-anläggningen drevs länge som ett samarbete mellan Göteborg energi och Lidköpings kommun, men såldes i början av året till Air liquide, den franska gaskoncernen som redan 2014 köpte bränsledistributören Fordonsgas Sverige av Göteborg energi och danska Dong. Efter köpet blev LBG-anläggningen ett dotterbolag till Fordonsgas Sverige, vars vd Bo Ramberg tycker att det utländska intresset för svensk biogas är smickrande. – Vi är ett bolag som alltid visat svarta siffror och när vi såldes fanns det fyra, fem olika utländska budgivare. De har alla insett att Sverige kommit enormt långt på det här området. Vi har på en och samma gång lyckats fokusera på koldioxidutsläpp, storstadsluft, vatten rening och gödselproduktion. Visst kan man tycka att det är lite synd att svenska kommuner som satsat så klokt nu drar sig ur marknaden, men vissa av bolagen har blivit mogna att flyga fritt, säger han. Kan agera friare Att det blev Air liquide som vann budgivningen på Fordonsgas Sverige, tror Bo Ramberg kommer att föra mycket bra med sig. – Tidigare har vi haft Göteborg som verk16 ENERGIGAS NR 2 2016 ”Visst kan man tycka att det är lite synd att svenska kommuner som satsat så ningsanläggningen. De vet att LBG har en renare och jämnare kvalitet än LNG och vi har nu börjat köra leveranser av Lidköpingsbränslet till Airbus testanläggning för flygbränsle i Tyskland, säger Bo Ramberg. klokt nu drar sig ur marknaden, men vissa av bolagen har blivit mogna att flyga fritt. ” Bo Ramberg, vd Fordonsgas Sverige samhetsområde, nu blir vi friare att agera, både inom och utom landet. I Paris har man till exempel för luftkvalitetens skull beslutat sig för att förbjuda dieseldrivna distributionslastbilar från år 2020. Där kan fordonsgasen med en rejäl inblandning av biogas ha en ypper lig roll att spela, säger han. Att det också blev Air liquide som tog över LBG-anläggningen i Lidköping, tycker han är helt följdriktigt. – Det var ju de som en gång byggde förvätskLägre priser och säkrare distribution Även Samuel Ciszuk, seniorrådgivare på Energi myndigheten, tror att det ökade utländska intresset för den svenska gasmarknaden mestadels är av godo. – På biogassidan har de stora europeiska bolagen insett att vi ligger långt fram. Med lokala produktionsanläggningar som gör stor nytta i sin närregion. Det här konceptet vill de plocka med sig hem. På naturgassidan beror intresset nog mest på att man sett att det här finns utrymme för ett antal mikromarknader för LNG till sjöfart och industri, säger han. För konsumenterna tror han att det spanskbelgiska förvärvet av det västsvenska gasnätet kan ge både lägre priser och högre försörjningstrygghet. – Man kan hoppas att det öppnar för fler aktörer som kan sälja sin gas till svenskarna, till exempel sydeuropeiska gashandlare som länge gjort business med Fluxys eller Enagás. Vilket borde kunna pressa priserna, säger Samuel Ciszuk. s V