Energigas 1
Profi len Men det blev ytterst lite om det i tv,
i radio, i pressen. Jag träffade en chefredaktör som sa att ”vi hade skrivit mer om ni inte hade varit överens”. Så här beskrivs Anders Wijkmans och Miljö målsberedningens uppdrag på Dagens Nyheters ledarsida: ”Hans uppgift är svår. Han ska ersätta fl uffet i förra regeringens ’Färdplan 2050’ och föreslå långsiktiga, ambitiösa klimatmål och en politik som både är konkret och politiskt genomförbar.” Ny klimatlag föreslås De sju partierna i Miljömålsberedningen har kommit överens om att föreslå en klimatlag som ska antas av riksdagen. Enligt lagen måste regeringen, oavsett vilken, varje mandatperiod presentera en handlingsplan som visar hur de långsiktiga miljömålen ska nås och om insatserna behöver förstärkas. – Lagen ska göra det svårare att avvika från kursen. Försöker man ta bort en lag blir det ett visst liv. Idén har vi tagit från Storbritannien. Om de inte hade haft en klimatlag hade Cameron och Clegg säkert skjutit på klimatåtgärderna med hänvisning till att ekonomin var skakig. Nu kunde de inte det. Beredningen vill också inrätta ett så kallat klimatråd som ska fungera ungefär som fi nans politiska rådet, men som ska granska regeringens – oavsett vilken – samlade klimatpolitik. Att miljörådsberedningens sju partirepresentanter kunnat enas tror Anders Wijkman beror på det sätt arbetet lagts upp – som en fördjupningskurs i miljö- och klimatkunskap. Ledamöterna har umgåtts under en längre tid, lyssnat på sakkunskapen och lärt av experter. – Vi har utbildat en grupp politiker på djupet, säger han. – Problemet med politiker generellt är att Cirkulär. Anders Wijkman framhåller vikten av en cirkulär ekonomi. ”Våra prylar har allt för kort livslängd”, säger han. de kan lite om mycket. De hämtar en klimat - expert till ett utskott och lyssnar en halvtimme. När experten gått sitter de där och ingen är tillräckligt kunnig. När det gäller det här området måste man lära sig mycket på djupet för att förstå. Transportområdet prioriteras Några problem att få igenom beredningens förslag i riksdagen räknar han inte med eftersom det redan är förankrat hos de sju partierna – men tillägger. – Man vet ju aldrig. Anders Wijkman pekar ut områden som ska prioriteras: Transporter – ”det kommer att bli höjda fl ygskatter”, stål- och cementindustrin, raffi - naderierna och jordbruket. – Vi måste också sträva efter en cirkulär ekonomi. Våra prylar har allt för kort livslängd. För lite återanvänds, inget repareras utan hamnar på soptippen eller i förbränningsanläggningar. Detta måste brytas. Då minskar energianvändningen och därmed utsläppen. Han pekar också på att vi måste vara medvetna om de koldioxidutsläpp som Sverige importerar, alltså varor som producerats utomlands med fossila bränslen. – Räknar vi in det är svenskens utsläpp tio och inte sex ton koldioxid per capita. De sex kan vi hantera. De återstående fyra kan vi bara delvis göra någonting åt. Vi kan inte bestämma över Kinas produktionsanläggningar. Men förhoppningsvis i en ny omvärld kommer alla länder att dra ner på utsläppen. Inte klä oss i säck och aska Han vill också lugna oss svenskar med att en omställning inte innebär att vi måste klä oss i säck och aska eller övergå till att köra med häst och vagn. – Om Medelsvensson i stället för bensin och diesel kör på el eller biogas är det väl ingen förlust? Eller om godstrafi ken är eldriven eller går på smarta biobränslen? Eller om husen är plusenergihus och käket är producerat på renare jordar? Det är väl ingen förlust? Dock – de första 30, 40 åren måste vi dra ner på energianvändningen och materialanvändningen. – Vi kan inte bara öka på prylsamhället. Då går inte ekvationen ihop. Sverige är också ett av få länder i världen som kan gå före och visa på ett gott exempel. Vi kan inte ställa samma krav på till exempel Indonesien och Nigeria som ligger 50 år efter i modernisering. – Men nu måste jag kila, säger Anders Wijkman och hastar iväg till sin cykel som han parkerat utanför gallerian. s MILJÖRÄTT • ENERGIRÄTT Experter på tillstånds- och tillsynsfrågor BOX 16295 • DROTTNINGGATAN 33 • 103 25 STOCKHOLM TEL 08-696 95 70 • FAX 08-24 35 45 • www. adv-aberg.se KONTAKT: Advokaterna Mårten Bengtsson, Nils Ryrberg samt miljöjuristen Stefan Rubenson 24 ENERGIGAS NR 2 2016 V