Energigas 1
Profilen NAMN: ANDERS IVAR SVEN WIJKMAN ÅLDER: 71
ÅR GÖR: ORDFÖRANDE I MILJÖMÅLSBEREDNINGEN, ÅTERVINNINGSINDUSTRIERNA OCH TANKESMEDJAN ROMKLUBBEN BAKGRUND: RIKSDAGSMAN (M), GENERALSEKRETERARE I RÖDA KORSET OCH NATURSKYDDSFÖRENINGEN, BITRÄDANDE GENERALSEKRETERARE I FN, LEDAMOT I EU-PARLAMENTET (KD) FAMILJ: HUSTRUN CATHERINE, TRE VUXNA BARN BOR: STOCKHOLM OCH GNESTA KÖR: SAAB E85 OCH CYKEL I STOCKHOLM PÅ NATTDUKSBORDET JUST NU: ”WORLD ORDER” AV HENRY KISSINGER ”EU hotar de gröna gasinvesteringarna” Produktionen av biobränslen står och stampar. Det är en av de viktiga knutarna att lösa när Sverige på allvar ska ställa om till en mer hållbar energiförbrukning. – Biogas är ett av de mest intressanta biobränslena och det behövs större volymer. Men de stora gasinvesteringarna hotas av EU:s urmodiga skattedirektiv. Det är en styggelse, säger miljödebattören Anders Wijkman, som nu står inför en ny, tung uppgift. Text: Lennart Lundquist Foto: Malin Hoelstad A nders Wijkman är ordförande i den parlamentariska Miljömålsberedningen som ska lämna sin slut rapport nu i sommar. Beredningen, med representanter från sju riksdagspartier, har fått uppgiften att presentera färd - vägen mot ett ”effektivt och långsiktigt miljöarbete” i Sverige. Beredningen har arbetat sedan 2010 då Sverigedemokraterna inte fanns i riksdagen. Partiet är fortfarande inte med, vilket Anders Wijkman beklagar. – Meningen är att det nu ska bli verkstad på basis av det vi presenterar. Vår uppgift är att beskriva helheten, prioriteringarna. Av tidsskäl kan det inte bli detaljerat utan övergripande, i vilken ordning problemen ska tacklas och hur. 20 ENERGIGAS NR 2 2016 Enligt honom kommer beredningen att visa hur Sverige ska minska utsläppen av koldioxid till nära nog noll redan år 2045. Det är fem år tidigare än den ”Färdplan 2050” som Naturvårdsverket tagit fram på den förra regeringens uppdrag. I dag har Sverige ett utsläpp på sex ton koldioxid per person och år. Med beredningens råd kommer det att vara nere i klart mindre än ett ton år 2045. Biogasen har stor betydelse På resan dit kommer biogasen att ha en stor betydelse, menar Anders Wijkman. – Gasen är viktig i delar av industrin. Jag ser den som ett nischbränsle för tunga transporter, stadstrafik, taxi – kanske även sjöfart. Jordbruket skulle kunna ersätta i stort sett alla sina fossila drivmedel med biogas. Men det finns ett problem. Ett problem som skapades i all välmening av EU för 30, 40 år sedan. Då den inre marknaden kom till bestämdes att regeringar inte skulle kunna pumpa in pengar, subsidier, i sina företag för att skaffa sig konkurrensfördelar. Det kom också till ett skattedirektiv där alla bränslen ska beskattas lika. Bromsar utvecklingen – Båda dessa direktiv bromsar utvecklingen av biodrivmedel. Vi har fått undantag från detta ett par år i taget, nu senast fram till år 2020. Men det är för osäkert och kortsiktigt och hindrar de riktigt stora investeringarna. Ett bioraffinaderi kostar flera miljarder. Nu, när vi vill premiera miljösmarta lösningar, kan statsstödsreglerna hindra staten att gå in och investera tillsammans med företagen. Det är en knäckfråga. En variant för att komma ur denna låsning skulle vara att införa en kvotplikt på alla typer av bränsle, det vill säga att koldioxidutsläppen minskar med inblandning av biobränslen. Men att utforma kvotplikten så att till exempel biogasen får bra förutsättningar är inte lätt, resonerar Wijkman. Vi sitter på en sushibar i gallerian Fältöversten på Östermalm i Stockholm. Anders Wijkman blev försenad till mötet eftersom V