Vårdguiden Omslag
Vårdguiden Innehåll & krönika
Vårdguiden Notiser
Vårdguiden Tema övervikt
Vårdguiden Varför blir vi tjocka
Vårdguiden Konsten att gå ner
Vårdguiden "Jag var bara en klump.."
Vårdguiden Motion för alla
Vårdguiden Barn är oslagbara
Vårdguiden Noll koll på siffror
Vårdguiden "Nu vet jag att jag inte är dum" »Svåri
gheterna försvinner inte,men jag är inte dum och anklagar intemig själv.« föräldrarna att han inte hängdemed imatten, hade svårtmed tidsuppfattningen och att förstå klockan.De bad omen utredning. – Förmig fanns ingen skillnadmellan en minut och en timme. Nu har jag lärtmig skillnadenmen har fortfarande svårt att passa tider. Utredningen, somtog några år, gav diagnosen dyskalkyli. I våras gjordes en uppföljande utredning på Talkliniken. – Inget hade förändrats.Men nu har jag accepterat att jag har dyskalkyli. Svårigheterna försvinner inte,men jag är inte dum och anklagar intemig själv, säger han. Det är bara imatte sombetyget icke godkänd följt honomgenomgrundskolan. Alla andra ämnen har han klarat. – Självförtroendet var inte det bästa framtill högstadiet,men nu har jag jobbat upp det. Christoffer tycker att han har fått stort ”Nuvet jagatt jaginteärdum” Förr skämdes Christoffer när han inte fattadematten i skolan. Nu har han accepterat att han har dyskalkyli – och har knep somunderlättar. TEXT NILLE KRISTIANSSON FOTO PERNILLE TOFTE 0m 21-årige Christoffer Strömberg kunde, skulle han radera alla frustrerande timmar han suttitmed hopplösamattetal. – Det är svårt att förklara,men jag kan inte se talen framförmig. Enkla tal funkar, 16 men division går bara inte.Multiplikationstabellen klarar jag upp till femmans tabell. Och så händer det ganska ofta att jag placerar siffrorna i fel ordning. När Christoffer var i tioårsåldernmärkte stöd hemifrån,men att det ofta har varit en kamp att få hjälp i skolan. –Morsan har pratatmed lärarna på skolan och hittat på egna lösningar. Ett tag kom en granne somär speciallärare hemtill oss efter skolan och tränademedmig. Då fick jag sitta i lugn och ro. Jag kunde koncentreramig utan surret i klassrummet. Just en lugnmiljö hamnar högt på Christoffers önskelista, när han tänker på hur han hade velat ha det i skolan.Han hade gärna haft bara en specialläraremed ett sätt att lära ut, i stället för flera. Det hade också underlättat att få ha fleramindre prov, efter varje delområde, i stället för ett stort. Liksomatt få användaminiräknare. I dag arbetar Christoffer på lagret hos ett distributions- och logistikföretag. Chefen och arbetskollegorna vet att han har dyskalkyli. – Jag arbetar inte såmycketmed siffror, • men det är bra att de andra vet vad jag har problemmed. Vårdguiden nr 4 2009
Vårdguiden Så gick det till när vaccinet kom till.
..
Vårdguiden Efterlyses: Vardagshjältar
Vårdguiden "Jag vill göra en god gärning"
Vårdguiden Fyra sekunder..
Vårdguiden Låt inte åldern ta ut sin rätt
Vårdguiden Nyckeln till ett långt liv
Vårdguiden Snacka om kaos
Vårdguiden Barnsligt svårt bli vuxen
Vårdguiden Mina vårdkontakter
Vårdguiden Baksida - omslag