Nolltretton 1
SPEL SEMBLANCE Text: Carl Linné Nintendo Switch,
PC, Mac Blobben Squish´s hem har blivit infekterat av grönblå kristall som förhårdnat stora delar av världen och det är upp till dig att rätta till denna farsot. Dock är delar av världen fortfarande mjuk, vilket är till din fördel. Genom att hoppa, knuffa och dunka på de mjuka plattformarna i omgivningen kan man på så sätt nå sina mål. ,Semblance är en blandning mellan ett plattformsspel och pusselspel där pusslen går ut på att deformera dina omgivningar för att komma åt små svävande klot. Genom att ta dessa klot desinfekterar man delar av världen och på så vis kommer man vidare till nästa bana. Den första timmen av spelet introduceras man till de otaliga sätten man kan deformera världen på för att ta sig vidare och skulle man råka göra fel kan det lätt återställas med ett enkelt knapptryck och man får möjligheten att börja om. Varje bana har sina egna egenskaper och hinder att bemästra och ganska snart blir det riktigt klurigt att ta sig vidare. Man lär sig ganska snabbt att allt som är grönt och taggigt inte är bra för dig, då man smäller som en ballong bara man nuddar minsta lilla tagg. Att dö gör dock inte så mycket då man återuppstår i det område man senast pusslade och den lösning man jobbat på finns kvar i det skedet. BLIR LITE FRUSTERANDE Att behöva tänka både två eller tre steg i förväg blir snart en rutin och även om det blir lite enformigt med tiden känner man sig aldrig uttråkad… när man plötsligt kommer på hur världen ska deformeras för att ta sig vidare. Ibland behöver man ha riktigt bra precision och timing för att det ska gå vägen, vilket i mitt fall kan bli lite frustrerande. Jag vet exakt vad som ska göras, men det behövs lite för många försök för att lyckas. När man väl gör det känns det väldigt givande och man blir lite stolt över sig själv. En sak som jag tycker är mycket bra gjort är att man behöver inte lösa pusslen i någon viss ordning utan har man fastnat på något pussel kan man gå vidare till nästa för att sedan återkomma och ge sig på det på nytt. Den stilistiska stilen passar genren väldigt bra och man får aldrig en känsla av att man inte vet vad målet är utan bara hur man ska nå det. En del pussel är som sagt riktigt svåra att knäcka och det gäller verkligen att ta till alla knep man kan komma på för att komma vidare. Tyvärr lider dock Semblance av lite buggar som jag antar att utvecklarna vet om då det finns möjlighet att återställa positionen på Squish om man råkar fastna i en vägg, vilket händer lite väl ofta och till råga på det så är inte kontrollen sådär perfekt som jag vill ha den i ett plattformsspel. Trots dessa nackdelar tycker jag ändå att det är mycket underhållande att försöka lösa dessa pussel och rädda Squish´s värld. SPELNYHETER INGA FLER GRATISSPEL VIA ORIGIN! EA som har valt att ge bort spel som Mass Effect 2, Plants vs. Zombies: Game of the Year Edition och SteamWorld Dig gratis via Origin “On The House” meddelade i slutet av juli att man kommer sluta med denna tjänst. Som tur är kommer de som har laddat hem spel under tiden få behålla dessa, men nu är det alltså slut på det roliga ”gratisätandet”. (CL) 86 MILJARDER KRONOR Så mycket drar Nintendo in på spel/mjukvara på ett år. En hiskelig stor summa kan man tycka men ändå ligger dom något efter Microsoft som redovisar lite över 92 miljarder kronor förra räkenskapsåret, och man meddelar även att intäkterna ökar med 36 procent från året innan. Men både Nintendo och Microsoft får se sig slagna av Sony som drar in nästan 154 miljarder kronor senaste året. Inte illa pinkat… (CL) 66 NOLLTRETTON