Tidningen Kosmetik 1
REKRYTERING Gunilla Turner. Rekrytering är en del
av varumärket Uppdatera hemsidan med karriärsida. Varför ska man arbeta hos er. Karriärutveckling. Snabba svar på ansökan. Återkoppla till alla kandidater Ge feedback till dem som vill. Victoria Senkpiel. Ingredienser i ett starkt team Tydliga roller & ansvar. Rätt person på rätt plats. Utrymme för utveckling. Företagskultur som främjar teamwork och glädje. Niclas Wate. INVESTERA I RÄTT PERSONAL Kosmetik var med på ASBBs frukostseminarium med temat rekrytering. Att hitta rätt personal är en utmaning för många företag och en felrekrytering kan kosta företaget både stora pengar och mycket tid. TEXT JESSICA S KEMPE I november arrangerade ASBB ett seminarium i ämnet ”Rekrytering i skönhetsbranschen” där man bjudit in Gunilla Turner, fd Sverigechef Dior och för närvarande konsult inom HR och ledarskap, samt HR-chef på Löwengrip, Niclas Wate, VD för ROI Rekrytering, och Victoria Senkpiel, grundare av Rebelbirdz och fd VD för Glossybox. Först ut var Gunilla Turner, som belyste insikten om att människorna i organisationen är varumärket och hur ett starkt vinnande team är en avgörande framgångsfaktor. – Att investera i människorna i organisationen är att investera i varumärket. Det är min fasta övertygelse. Människor som får rum att växa skapar tillväxt. Det vet jag av erfarenhet. När man letar efter personal måste man vara säker på vem man letar efter. – Man måste vara säker på vad det är för behov av kompetens som behövs, kravprofilen måste vara tydlig. Det får inte uppstå en krock mellan förväntan och vad som utlovades. Dessutom måste personen dela företagets värdegrund och passa in i kulturen. Att rekrytera är dyrt, men att rekrytera fel är ännu dyrare. 52 Kosmetik 1 2019 Niclas Wate gick in på rekryteringsverktyg, hur man i dag kan använda sig av målgruppsinriktad annonsering via sociala medier som Linkedin, Facebook och Twitter i kombination med traditionell annonsering för att nå både passiva och aktiva kandidater i rekryteringen. – I sociala medier kan det stärka det egna varumärket och visa att man hänger med, men det krävs resurser, strategi och att det används på rätt sätt så det inte sprids någon negativ bild av företaget. När man söker personal ska man i sin annonsering, oavsett om det är print eller i sociala medier, skapa en positiv och tydlig bild av företaget och berätta vilka möjligheter företaget har att erbjuda. Alltså inte bara lyfta fram vilka krav man har på personen man söker. Victoria Senkpiel berättade om sin spännande resa med Glossybox och hur hennes starka team var en framgångsfaktor. – Alla i teamet ägde sina roller och vi arbetade åt samma håll med en genensam värdegrund. När Glossybox sedan blev uppköpt och vi hamnade i en turbulent period så stod teamet starkt just på grund av att alla hade sina roller. Man får aldrig glömma att det är de anställda som äger varumärket och är ambassadörer för det. Gunilla Turner framhåller också att rekrytering är en del av företagets varumärke. – Har man hållit i en rekryteringsprocess och inte gett personen jobbet är det jätteviktigt att ge feedback till personen och förklara anledningen. Negativa rykten om företag kan sprida sig oerhört fort. HIRING THE BEST IS YOUR MOST IMPORTANT TASK Steve Jobs, grundare Apple Missa inte ASBB, Association of Swedish Beauty Brands, nästa frukostseminarium med temat Hållbarhet 6 mars. Håll dig uppdaterad på www.swedishbeautybrands.com