Tidningen Kosmetik 1
En naturlig vår LEDARE V åren smyger sig sakta på
och vi har spanat in vårens looker. Den starka trenden med en frisk, väl återfuktad glossy och naturlig hud fortsätter från förra året. Även volyminösa fransar och fylliga bryn är en trend som håller i sig. Nytt för våren är att vi ser ännu mer glittrande detaljer, vågade eyeliner och starka accentfärger på ögonlock, tinningar eller kinder. Med andra ord är det en varierad och spännande vår. En gång om året har vi fokus på männen. I år tar vi upp hur naturligt det har blivit för män att ta hand om sin hud och även gå på hudbehandlingar. Vi belyser även ett av männens största problem, nämligen håravfall. Akademikliniken är först i Norden med att lansera en robot som kan utföra hårtransplantation utan stygn och linjära ärr. Dessutom växer intresset för skalptatuering, att man med hjälp av en skalptatueringsmaskin kan tatuera hår på kala fläckar och hårbotten. I detta nummer tar vi också upp det mycket aktuella ämnet psykisk ohälsa, som ökar kraftigt hos unga och särskilt flickor. En orsak som ofta pekas ut är pressen att hänga med i sociala medier och visa upp en perfekt yta. Nu tar aktörer inom kosmetikbranschen upp kampen mot psykisk ohälsa. Missa inte att läsa om detta på sidorna 38 till 43. Vidare uppmärksammar vi att det är slut på vilseledande påståenden i marknadsföring av skönhetsprodukter som ofta marknadsförs med ”Free from” påståenden. EU har kommit med nya kriterier om vad man faktiskt kan skryta om på förpackningen. I vår ”tidning i tidning” New Beauty finns flera spännande reportage. Kosmetik har träffat Maria Stromme, professor i nanoteknologi, som har upptäckt att nanoteknik ger nya möjligheter för kosmetiska produkter. Ni kan också läsa om Dr Hadde Kader, en av landets mest etablerade och efterfrågade behandlare inom botox, fillers och ansiktslyft utan kniv, som aktivt arbetar med att lyfta standarden för naturliga resultat. Hans mål är att sätta Sverige på världskartan för estetiska behandlingar. Sist men inte minst tar vi upp det vanliga kvinnoproblemet celluliter. Nu har det kommit en ny metod till Sverige som innebär att man kan ”kavla” bort celluliter. Trevlig läsning JESSICA S KEMPE CHEFREDAKTÖR Jessica S Kempe chefredaktör och ansvarig utgivare +46 (0)708 76 16 26 jessica@tidningenkosmetik.se Gunilla Kempe redaktör +46 (0) 708 86 64 34 gunilla@tidningenkosmetik.se Susanne Win layout + 46 (0) 8 522 25 331 susanne.win@mentoronline.se Gästskribent Kristine Rødland Bokning av annonser Jessica S Kempe, +46 (0) 708 76 16 26 jessica@tidningenkosmetik.se Teknisk Produktion Sentenza Media AB +46 (0)708 423 806 Jan.haggstrom@sentenzamedia.se Webb PÅ Media +46 (0)8 599 080 59 www.pamedia.se Kosmetik utges av Tidningen Kosmetik AB Strandvägen 37, 114 56 Stockholm www.tidningenkosmetik.se Bankgiro 721-1394 JJ Tr! n 7 6 Kosmetik 1 2019 Kun. 3 Prenumeration/kundtjänst Halvårsprenumeration, 2 nummer för 270 kronor, exklusive 25 % moms. Helårsprenumeration, 4 nummer för 520 kronor, exklusive 25 % moms. I paketet ingår Kosmetik som papperstidning, e-tidning samt nyhetsbrev.Prenumerationsärenden kontakta kundtjänst: kosmetik@ pressdata.se, tel: +46(0)8 799 62 18 Postadress: Kosmetik, Box 610, 832 23 Frösön