Energigas 1
Profilen NAMN: KARIN SVENSSON SMITH (MP) ÅLDER: 6
1 ÅR GÖR: ORDFÖRANDE I RIKSDAGENS TRAFIKUTSKOTT, VERKAR POLITISKT FÖR EN KLIMATOMSTÄLLNING AV TRANSPORTSEKTORN BAKGRUND: GYMNASIE- OCH HÖGSTADIELÄRARE FAMILJ: MAKE, TRE VUXNA BARN OCH ETT BARNBARN BOR: LUND KÖR: CYKEL PÅ NATTDUKSBORDET JUST NU: ”DEN SOM STANNAR, DEN SOM GÅR AV” AV ELENA FERRANTE ”Vi borde visa världen allt vi kan om biogas” – Vi har oerhört ont om tid för att avvärja en katastrof. Alla utredningar pekar på vad som behöver göras: Ersätta olja med förnybart, minska flygtrafiken och bilåkandet och öka kollektivtrafiken. En viktig del av lösningen heter biogas. Det säger riksdagsledamoten Karin Svensson Smith, ordförande i riksdagens trafikutskott, som nu går på tvärs emot Transportstyrelsen som vill förbjuda gasbilar i den innersta stadskärnan. Text: Lennart Lundquist Foto: Malin Hoelstad O rganiskt avfall finns i alla Sveriges kommuner och i hela världen. I dag bidrar det till utsläppet av metangas som påverkar klimatet negativt. Allt detta kan i stället samlas in och omvandlas till bränsle och drivmedel för fordon samt biogödsel som ersätter fossil handelsgödsel. Då skulle vi också bli oberoende av Mellanösterns och Rysslands olja, menar Karin Svensson Smith. –Vi behöver en nationell strategi för biogasen. Den som köper en biogasbil måste veta att det går att tanka i hela landet och de som framställer gasen måste veta att det finns avsättning för den, säger hon och fortsätter: – Bensinbilar hade inte blivit en sådan succé om det inte hade funnits bensinmackar i hela landet. Energimyndigheten skulle kunna vara den som koordinerar utbyggnaden av mackar för biogasbilar, men också för elbilar. Jag är pragmatisk till hur det ska gå till – bara att det måste till. Permanent världsutställning En global satsning på biogas skulle också hjälpa alla de länder som i dag har problem med vad de ska göra med allt avfall och smutsigt avloppsvatten. Hon har en idé om hur Sverige skulle kunna bidra: – Om vi ska bli ett av världens första fossilfria länder borde vi ordna en permanent världsutställning här för att visa världen hur vi gör. Ett mässområde i Stockholm med utflykter till bra exempel runt om i landet för de som kommit hit. – En utflykt till Kalmar län till exempel där bussarna drivs med biogas framställd av gödsel och avloppsvatten. Låta dem se Scanias teknik för biogasbussar och Volvos gasdrivna lastbilar och elbussar. En sådan exportportfölj av miljökunnande vore bättre än att sälja vissa flygplan till andra länder, säger Karin Svensson Smith. Väljer trappan framför hissen Det är en något pustande reporter från Energigas som slår sig ner i Karin Svensson Smiths ledamotsrum i gamla riksdagshuset. Efter säker hetskontrollen, som numera är precis lika noggrann som vid flygplatser, säger Karin Svensson Smith: – Jag föredrar trapporna före hissen. Gör du det med? Det är inte av klaustrofobi som hon väljer trapporna framför hiss – utan för hälsan. Att hon gjort det förr märks eftersom hon sätter av i bra fart uppför alla trapporna i denna slottsliknande interiör till rummet allra längst upp vid taknocken. På fritiden paddlar hon gärna havskajak med maken i Blekinge skärgård. I Stockholm cyklar hon gärna, då hon inte har körkort. Men bara på Djurgården eftersom hon inte känner sig trygg som cyklist i Stockholms innerstad. Biogas och el kallar hon för ”livlinor”, nödvändiga när Sveriges fordonsflotta ska bli fossilfri. – Elbilarna kommer att dominera i städerna. Biogasen är viktigast för resor mellan städerna och viktig för lastbilarna. Hur proportionerna mellan el och biogas kommer att se ut är svårt att veta. Elbilarnas batterier innehåller grundämnet litium. Entusiasmen för elbilar tror jag kommer att mattas något om och när Uppdrag granskning visar reportage i tv om hur det går till i litiumgruvorna . . . ENERGIGAS NR 3 2017 17 ›