Energigas 1
I korthet Power to gas, eller el till gas, är en
teknik som gör det möjligt att lagra förnybar överskottsel från exempelvis vindkraft som gas. Gasen kan sedan användas som fossilfritt drivmedel för bilar. Miljoner till biogasforskning n Mittuniversitetet får 4,6 miljoner kronor ur EU:s strukturfonder för forskning om biogas. Projektets totala budget är 8,7 miljoner kronor. – Detta projekt kommer att inriktas på biogasproduktion, via biometanisering av syntesgas, och är tänkt att kommersialiseras mellan 2022 och 2025, berättar Wennan Zhang, projektledare vid Mittuniversitetet. Målsättningen är att forskningen ska bidra till att öka biogasproduktionen från organiskt avfall som kan användas som fordonsbränsle, från dagens 1,2 terawattimmar till 10 terawattimmar fordonsbränsle per år. Ett annat projektmål är också att kommersialisera förgasning av skogs- och industriella biomassarester så att 70 terawatttimmar biogas per år kan produceras i Sverige. På så sätt kan biobränslet biogas bidra till målet om en fossilfri fordonstrafik år 2030. Ett mål med forskningen är att kommersialisera förgasning av skogsavfall. 3 Metanet kan lagras i gasledningar tillsammans med naturgas och biogas. 4 Den förnybara gasen kan sedan användas som exempelvis fordonsgas eller omvandlas till el igen. CH4 N ATU R G A S GRAFIK: BENGT SALOMONSON På sikt handlar det både om nya arbetstillfällen och många studiebesök. Det här är ju en teknik i framkant. Om allt går vägen kan försöksanläggningen vara i drift inom två år. Tanken är att gasen i första hand ska användas som drivmedel för bussar och bilar. Med fyra biogasstationer lockar gas allt fler bilister på ön. I framtiden finns också förhoppningar om att färjorna till fastlandet ska gå på förnybar energi. – Kan vi förstärka biogasen med ”powergas” kan vi snart bli självförsörjande på gas, säger Tommy Gardell som har sin framtidsvision klar: – Bara gas och elbilar på hela ön. Det vore fantastiskt! KAROLINA ANDERSSON Läs mer: www.energiforsk.se ”Genomförbarhetsstudie för Power to Gas på Gotland. Rapport 2017:378” Lyckat test med biogasdriven traktor n Ett projekt vid Statens lantbruksuniversitet (SLU) har fått positiva resultat när det undersökt hur en biogasdriven traktor fungerar när fordonsgas med 97 procents metanhalt ersätts med låguppgraderad biogas med 80–97 procent metan, skriver Lantmännens affärstidning ATL. Gårdsanläggningar för biogas har ofta problem med lönsamheten om gasen endast kan användas till värme och/eller el. Uppgradering, det vill säga rening, av biogasen till fordonsgas är ett alternativ, men det har saknats lösningar för gårdsanläggningar. Metoder för låguppgradering till en metanhalt som överstiger 80 procent finns, men det blir ändå inte lönsamt om bara gårdens egna traktorer ska köras på gasen. Nationell satsning på eldriva fordon n Research Institutes of Sweden (Rice) har fått regeringens uppdrag att ta fram ett förslag på hur en ny nationell forskningsmiljö inom elektromobilitet skulle kunna se ut och finansieras. Med elektromobilitet avses fordon som drivs av elmotorer, till exempel bränslecellsbilar och batteribilar. Bränslecellsfordon tankas med vätgas och bilen skapar sin egen elektricitet under färd med hjälp av en bränslecellsstack. – De större biltillverkarna som Toyota, Hyundai och Björn Aronsson Honda, har redan bränslecellsbilar i serieproduktion och inom de närmaste åren kommer världens tio största biltillverkare att ha modeller på marknaden. Även lättare bussar och lastbilar kommer nu med denna teknik, säger Björn Aronsson, verksamhetsledare på Vätgas Sverige. Motor utvinner vätgas ur metan n Forskare vid Georgia Institute of Technology har byggt en motor som utvinner vätgas ur metangas. Motorn kan vara ett led i mer miljövänlig användning av naturgas, skriver Ny Teknik. Genom att lägga till en katalysator och ett membran som separerar vätet kan den klassiska motorn omvandla metangas till vätgas. Ett material som absorberar koldioxid minskar också utsläppen. Innovationen skulle kunna användas i vätebränsleceller i hushåll eller fordon, som utvinner sitt bränsle ur naturgas. ENERGIGAS NR 3 2017 27 Fordonsgas