Energigas 1
transporter Klimatsmart. I dag väljer många kommu
ner biogas som drivmedel till sina bussar. Alla fossilfria bränslen behövs Alla förnybara drivmedel minskar klimat påverkan med mer än hälften jämfört med de fossila alterna tiven. Lägst påverkan har biodieseln HVO, biogas och el. Det framgår i en ny rapport från Energi myndigheten. Biogas i tanken. Chauffören Muhammad Kashif Javed kör ut upp till 100 paket om dagen på Ekerö, väster om Stockholm. Alla transporter sker med en biogasdriven transportbil. FOTO: MALIN HOELSTAD betraktas som ett av de mest önskvärda alternativen. Det är naturligt för oss att efterfråga gasfordon även när vi köper transporttjänster. Genuint engagemang Enligt Brings miljöchef Catherine Löfquist finns det ett genuint engagemang för klimatet på företaget. Arbetet för att hitta nya hållbara lösningar pågår ständigt. – Vi brukar säga att vi jobbar med bilen, bränslet och beteendet. Vilket fordon är mest miljövänligt för just denna transport? Vilket bränsle är smartast i det här specifika fallet? Och hur beter sig chauffören? Vi utbildar våra chaufförer för att de ska lära sig att köra så klimatsmart som möjligt. – Vi söker hela tiden andra smarta gröna lösningar, som i ett projekt i Stockholm där vi kör ut varor med samma bilar som hämtar torr avfall, säger Catherine Löfquist. En annan viktig drivkraft bakom satsningen på gröna transporter kommer ur rent konkurrenstänkande. Allt fler kunder efterfrågar klimatsmarta transporter. – Kunderna är otroligt viktiga för oss i det här arbetet. Deras önskemål får oss att utvecklas och bli bättre. KAROLINA ANDERSSON ENERGIGAS NR 3 2017 23 Andelen förnybara drivmedel i vägtrafiken ökar snabbt och närmar sig 20 procent. Ökningen beror nästan helt på den snabba expansionen av biodieseln HVO. Försäljningen av biogas ökar medan den sammanlagda marknaden för fordonsgas börjar krympa. Samtidigt rasar användningen av etanol. Enligt organisationen Gröna bilister riskerar den stora användningen av HVO att få utvecklingen av andra fossilfria drivmedel att stanna av. – Det är redan brist på hållbar råvara till HVO. Ska den expandera ytterligare i nuläget måste det till mer palmolja eller PFAD, vilket vore olyckligt. Trots att de klassas som hållbara kan de bidra till skogsskövling i Sydostasien, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna bilister. Han tror inte att elbilarna kommer hinna bidra på ett avgörande sätt till att nå 2030-målet. Därför måste såväl biogasen som etanolen få en skjuts framåt: – Det är enorma mängder fossila drivmedel som ska ersättas eller sparas in på kort tid. Vi måste bejaka alla goda alternativ, säger Per Östborn. s Läs mer: Rapporten ”Drivmedel 2016” finns på www.energimyndigheten.se