Tidningen Energi 1
Sandviksverket i Växjö. ”Det saknas en marknad fö
r biogen koldioxid” Sandviksverket i Växjö är helt biogent och släpper ut 200 000 ton koldioxid per år. Förutsättningarna för bioCCU kan tyckas goda för Växjö Energi. Läget och bristen på el i Sydsverige sätter dock käppar i hjulet, enligt Julia Ahlrot på Växjö Energi. V äxjö Energi har under många år undersökt möjligheterna för att fånga in och använda koldioxiden från Sandviksverket. Man har testat koldioxidavskiljning i ett pilotprojekt, studerat både förutsättningarna för CCS och CCU och dessutom undersökt möjligheterna att tillverka flyg bränsle med Fischer Tropsch-tekniken. Bolaget leder även klusternätverket Carbon Network South Sweden, CNetSS, som undersöker förutsättningarna för att bygga upp en koldioxidinfrastruktur i södra Sverige. Lokalt finns dock varken överskott på el, som är en förutsättning för produktion av vätgas och därmed också elektobränslen, eller någon industri som har användning av de cirka 200 000 ton biogen koldioxid som Sandviksverket släpper ut per år. – Tekniskt spelar det inte så stor roll för oss om vi väljer CCU eller CCS. Det handlar om vad potentiella kunder vill ha koldioxid molekylen till: om de är intresserade av att betala för minusutsläpp eller om de vill använda koldioxiden i sin tillverkning. Finns det aktörer som vill köpa koldioxid är vi intresserade av en dialog, säger Julia Ahlrot, chef för strategi och omvärldsrelationer på Växjö Energi. – Vår region saknar överskott på el och det blir därmed dyrt att tillverka vätgas för att till exempel göra elektrobränslen. Det innebär att oavsett användningsområde måste någon ta kostnaden för att fånga in och komprimera koldioxiden och transportera den på järnväg till en köpare, eller hamn för vidare transport och permanent förvaring i berggrunden. Vintertid rör det sig om ett fullt tågset, med uppemot 30 vagnar varje dag, något som Julia Ahlrot ser som genomförbart. Men i ett större europeiskt sammanhang, med de volymer koldioxid som EU planerar för att transportera, är det enda rimliga alternativet pipelines, menar hon. När det gäller att tillverka flygbränsle med Fischer-Tropsch-teknik är det projektet pausat eftersom de ekonomiska förutsättningarna för att gå vidare ännu inte finns. Fossilt flygbränsle är helt enkelt för billigt. Julia Ahlrot, chef för strategi och omvärldsrelationer, Växjö Energi. Att tillverka flygbränsle genom den metod som Växjö Energi undersökte skulle inte ge avsättning för den lokala koldioxiden. Eftersom projektet förutsatte förgasning av ytterligare biomassa skulle ytterligare koldioxid bildas jämfört med idag. Växjö Energi måste alltså på något sätt ta hand om koldioxiden ändå. – Det saknas en marknad för biogen koldioxid. Det måste till styrmedel både för CCU och CCS, och för det krävs att politiker vågar fatta beslut så att vi slutar vara beroende av fossila bränslen och hejdar klimatkrisen, säger Julia Ahlrot. CARL JOHAN LILJEGREN TIDNINGEN ENERGI NR 1 2024 23 FOTO: JONAS LJUNGDAHL