Tidningen Energi 1
VARBERG ENERGI Varberg Energi bildades 1988, men
har rötter från 1937. Företaget erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, energioptimering, fjärrvärme, gas, bredband och it. Företaget är också engagerat i energilösningar som laddinfrastruktur, batterier, solcellspaket och flextjänster. Varberg Energi är pionjärer inom energibranschen genom tidiga satsningar på vindkraft och solenergi. Företaget har nyligen investerat i batterilagringslösningar för att öka flexibiliteten på elmarknaden. Dessa inkluderar hemmabatterier och smarta laddboxar för hushållskunder liksom större batterier för företagskunder. Det är mycket som är nytt och ovanligt med dessa typer av tjänster så därför är det viktigt att kunderna kan känna en trygghet. Henrik Näsström, marknadschef, Varberg Energi – Att förklara hur det här fungerar på ett enkelt sätt för en oinsatt kund är svårt. Därför har vi förenklat tjänsten som berör fordonsladdning för villaägare så att de privatkunder som vill vara med i frekvensreserven med sin laddbox får ladda till halva elpriset under årets alla timmar. Det är betydligt lättare att ta till sig. Kunder som vill bidra med flexibilitet behöver inte oroa sig över att elbilen inte är fulladdad när de ska använda den, eftersom det ofta bara handlar om sekunder under ett par få tillfällen per år som en aggregator går in och överstyr laddaren för att tillfälligt begränsa laddhastigheten när stödtjänsten aktiveras. För att lyckas med flextjänster och att nå ut till kunderna lyfter Henrik Näsström även fram vikten av att utbilda den egna organisationen. – Vår personal har genomgått en stor kompetensförändring för att kunna svara på alla möjliga frågor kring flexibilitet, styrning, bud och allt som hör till affären. Det handlar då inte bara om kundservicepersonalen, utan även om vår försäljningsavdelning som har börjat röra sig över större geografiska ytor då elhandelsaffären är nationell. Utöver detta har energibolaget byggt smidiga kundgränssnitt på hemsidan och i en mobilapp där besökare och användare kan ta till sig av nödvändig information och göra aktiva val för att skapa och följa sina ärenden kring flextjänsterna. – Det är mycket som är nytt och ovant med dessa typer av tjänster. Då är det viktigt att kunderna kan känna en trygghet i vad det är för avtal de tecknar och förstår att det inte handlar om någon försämring i levnadsstandarden bara för att man deltar på flexibilitetsmarknader, säger Henrik Näsström. Ä ven om den stora nyttan är kopplad till energi systemet, är det viktigaste argumentet för de flesta kunderna ekonomin. För en kund som har en elbilsladdare kan det TIDNINGEN ENERGI NR 1 2024 27