Tidningen Energi 1
DENNA ARTIKEL ÄR EN ANNONS FRÅN RUNDVIRKE INDUSTR
IER DENNA ARTIKEL ÄR EN ANNONS FRÅN RUNDVIRKE INDUSTIER I dag tillverkar koncernen cirka 160 000 kraftledningsstolpar och 250 000 sliprar per år och konkurrensen på den inhemska marknaden kommer numera från företag i Finland och Norge. Ungefär 75 procent av den totala volymen går på export, och då handlar det om kraftledningsstolparna. Sliprarna säljs nästan enbart inom Sverige. De största volymerna stolpar skeppas till Storbritannien och Irland. Även Mellanöstern är av stor betydelse, men under den arabiska våren (2010) höll det på att gå åt skogen. – 55 procent av vår stolpförsäljning var i Libyen, Syrien och Yemen – och den försvann över en natt. Problemen löstes genom en rejäl satsning i Storbritannien och Irland som lyckades över förväntan och är nu vår största marknad. – Nu har det blivit nya direktiv i Sverige och luftledningar har återigen blivit intressanta av bland annat kostnadsskäl, vilket gör att det kommer att behövas mer stolpar. Dessutom styr samhället mer och mer om till el och större mängd överföring, vilket kommer att öka behovet ytterligare. Dessutom är jag övertygad om det kommer att gå åt mer sliprar eftersom järnvägen behöver rustas upp. R undvirke Industrier ägs än i dag av Tommy Karlsson, men det höll på att sluta annorlunda. 2013 ville Borgen sälja och han funderade då på att gå i pension och förverkliga en gammal dröm – att arbeta på heltid i egen skog. I stället förvärvade han hela koncernen. – Det här är en industri som jag har byggt upp och utformat utifrån mina idéer. Det har varit enormt roligt och att jag tog över var nog till viss del på grund av separationsångest. Jag var rädd att det skulle komma en efterträdare som inte tog hand om den på rätt sätt, säger han och skrattar. På senare år har han dock klivit lite åt sidan. Sedan 2019 har sonen Erik Karlsson tagit över som vd för Rundvirke Poles, Impregna och sedan 2023 Octowood. Han är även koncernstyrelsens ordförande. Dottern Emma Karlsson Lindbo är vd för moderbolaget och alltså koncernchef. Själv sitter Tommy Karlsson fortfarande kvar som styrelseledamot i moderbolaget och som ordförande i Impregna. Dessutom finns han med i bakgrunden när den nya generationen vill ha råd och stöd. Som i många andra branscher har miljömedvetenheten även nått Rundvirke Industrier och Impregna. Sedan ett tjugotal år tillbaka tar de emot stora mängder returer, det vill säga uttjänta stolpar och sliprar. – Genom att analysera, flisa och elda upp det gamla kreosotbehandlade träet undviker vi först och främst att det förorenar miljön. Dessutom samplaneras detta med våra uttransporter vilket skapar ett effektivt kretslopp. Sedan två–tre år tillbaka har de ersatt i stort sett all kreosotolja med RVP Repellent – en egenutvecklad miljövänligare produkt. Den har i tester på bland annat Lantbruksuniversitetet och tillsammans med nätbolagen i Storbritannien visat sig vara lika effektiv som kreosot. – Den är lite dyrare, men alla vill ändå ha den nu när den FAKTA Rundvirke Industriers koncern består av dessa sju bolag, som alla sysslar med trä: RUNDVIRKE POLES (Ludvika) försäljningsbolag av de kraftledningsstolpar och telefonstolpar som görs av Impregna och Octowood. RUNDVIRKE SKOG (Marmaverken i Hälsingland) råvaruanskaffning. OCTOWOOD (Kälarne i Jämtland) stängselstolpar (för hagar) samt kraftledningsstolpar. IMPREGNA (Ludvika) – kraftledningsstolpar samt träsliprar. RUNDVIRKE (Marmaverken) – Massivt snickerivirke, bland annat till fönsterkomponenter och möbelindustrin. RUNDVIRKE KOMPONENT (Edsbyn, Hälsingland) limmade komponenter, främst till fönsterindustri. ÖSTANÅSÅGEN (Edsbyn) – sågade och hyvlade trävaror i furu och gran. Koncernen är medlem i Svenska Träskyddsföreningen och arbetar i enlighet med Nordiska Träskyddsrådets (NTR) kvalitetscertifiering för impregnerade produkter. finns som ett alternativ. Detta trots att det inte finns något lagkrav som utesluter kreosot, i alla fall i Sverige. Den innebär en stor revolution i branschen. Som Att vi har klarat oss så bra beror på att vi har varit innovativa. jämförelse kan vi tänka att det vore lika omvälvande ifall alla inom två till tre år skulle börja köra elbilar, förklarar Tommy Karlsson. Vad är er främsta framgångsfaktor? – Att vi har klarat oss så bra beror på att vi har varit innovativa. Till exempel förändrade vi tidigt kreosot så att den kladdade mindre och blev smidigare att hantera. Och nu har vi utvecklat RVP Repellent som har haft stor betydelse för oss att komma vidare. Han berättar att de nyligen dessutom har investerat 40 miljoner i en ny anläggning i Octowood för att kunna köra ett alternativ till RVP Repellent, vilken är framtagen av ett engelskt kemiföretag. – Vi ser fram emot att se hur den fungerar. Vi vill ju inte bli akterseglade, avslutar Tommy Karlsson.