NG Gbg 1
Spel Bäst just nu Tidernas största spelstölder Tä
nk att se ditt livsverk ryckas undan från dig, mitt framför ögonen. Kopieras, klonas – och säljas för någon annans vinning. Här är spelstölderna som blev historiska: RIDICULOUS FISHING (2013) Nederländska Vlambeer knäcktes nästan första gången de såg sitt fantastiska fiskespel kopieras och klonas. Men de gav inte upp – och sålde sedan massvis av spelet när det till slut släpptes. PONG (1972) Säg det mest kända och äldsta spel du kan komma på och risken är stor att det var en skamlös kopia. Pong? Magnavox Odysseys Table-Tennisspel. Atari stämdes för stölden och tvingades betala en struntsumma jämfört med vad spelet visade sig vara värt. DJUNGELNS LAG I DIN MOBIL Djungelns lag råder på den mobila spelmarknaden – och det är den lilla utvecklaren som offras. TEXT: MICHAEL GILL ”JAG TRODDE INTE att det var möjligt, men det finns en klon av mitt kommande spel Donut County på App Store. Ni kanske har sett annonserna för det.” LA-BASERADE SPELUTVECKLAREN Ben Esposito publicerade nyligen ett kort uttalande på sitt twitterkonto. Han hade just fått uppleva det som alla små spelutvecklare fruktar mest. Stöld. Donut County är ett projekt Esposito arbetat på i fem år. Klonen han upptäckt hette Hole.io och var ett av App Stores mest spelade spel. Företaget som skapat Hole.io heter Voodoo.io. Voodoo mottog just en investering motsvarande närmare två miljarder svenska kronor från amerikanska investmentbanken Goldman Sachs. Goldman Sachs berömde graden av innovation som uppvisades från Voodoo. Problemet är bara att den innovation som visas upp är stulen från andra. Personer som Ben Esposito. VOODOO.IO ÄR INTE först med den här affärsidén. Speljätten Zynga är ett annat företag som byggt sitt imperium på samma smutsiga grunder. Spel som Farmville och Dream Heights är exempel på spel som Zynga tjänat miljarder på – trots att grundidéerna inte var deras egna. Där mobilmarknaden öppnade för 64 NÖJESGUIDEN | NR 7, 2018 den lilla spelutvecklaren att nå framgång med små, korta projekt dukade det faktum i sin tur upp smörgåsbordet för gamarna. Och när den ensamma utvecklaren ser det hända är det i princip omöjligt att skydda sig. Idéer är enormt svåra att upphovsrättsskydda och att ta saker till domstol är i många fall för dyrt för att ens vara ett alternativ. MEN VARFÖR VISA upp sitt spel innan det är färdigt, frågar du dig? Förutom det faktum att spel kan behövas visas upp för att få fortsatt utvecklingsstöd grundar svaret sig också i ett ideologiskt val. Många aktiva inom indiescenen lägger stor stolthet i just öppenheten. Det är att ta ett steg ifrån den storföretagarmässiga reflexen att hålla projekt hemliga tills det att marknadsföringsavdelningen hittat ett lämpligt datum för utannonsering. Ett steg ifrån det cyniska och beräknande, närmare det öppna och ärliga. Indieutvecklarna låter de framtida spelarna får ta del av sina projekt, kanske får de även vara med och påverka det, innan det är klart. ESPOSITO HAR VARIT någorlunda öppen med sitt arbete och Donut County har visats upp på spelmässor och fått en hel del uppmärksamhet. Men sedan de uppgivna tweetsen har han mer eller mindre gått under jorden. Esposito försökte intala sig själv att allt arbete han lagt ned på sitt spel ändå skulle skina igenom i humorn, charmen och kvalitén. Men hur arbetet fortlöper vet ingen för tillfället. DEN SYSTEMATISKA KLONINGEN är än så länge en företeelse som främst går att hitta på mobilmarknaden. Här finns det ett oändligt antal exempel på spel som klonats och där klonen sedan blivit mycket mer framgångsrikt än originalet. Djungelns lag råder här, det är kapitalismen dragen till sin spets. För den enskilda utvecklaren är det en tragedi där år av arbete kan gå i stöpet. Men för de stora gamarna är varje klonat spel bara ännu en bricka i spelet. Det primära för dessa företag är inte att leverera en genuin spelupplevelse till oss – det är att knyta fler användare till sig och sitt ekosystem av mjukvara. ESPOSITO ÄR INTE den första och mest troligt heller inte den sista som råkar ut för det här. Kanske kan han vända det till sin fördel på samma sätt som nederländska Vlambeer lyckades göra med Ridiculous fishing. Men alldeles oavsett hur det går för Ben kvarstår det riktiga problemet: De stora gamarna tillåts härja fritt utan varken restriktioner eller kännbara konsekvenser. MINECRAFT (2011) Om Minecraft var en klon av InfiniMiner eller inte behöver kanske inte diskuteras – men att se den oändliga radda spel som Minecraft givit upphov till utan att ifrågasätta originaliteten, det är nästintill omöjligt. THE GREAT GIANA SISTERS (1987) Tyska Time Warp Productions försökte sig på en riktig rövare när de släppte Giana Sisters 1987. Det var nämligen, enligt vissa, en skamlös klon av Super Mario Brothers. Men med den magiske C64-musikern Chris Hülsbeck med på ett hörn har Giana-systrarna fått kultstatus. Michael Gill michael.gill@ng.se