1177 Vårdguiden 1
minska läkemedelsbiverkningarna. Sedan 2017 tillh
ör hon Reumatologmottagningen vid Akademiskt specialistcentrum i Stockholm, där patienterna får erbjudande om att pröva flera sammanhängande digitala tjänster, bland annat digitalt återbesök. Genom att logga in på 1177.se och använda e-tjänsten Per, Patientens egen registrering, kan hon förbereda sig inför vårdbesöket. Vid ledgångsreumatism kommer symtomen i så kallade skov. I Per kan Eva registrera vilka leder som är ömma och svullna. Frågorna handlar bland annat om vilka besvär hon haft sedan föregående besök och hur behandlingen fungerar. – Jag tvingas tänka igenom allt, det blir en bättre förberedelse för mig som patient. Bra frågor är ju en förutsättning för att jag ska kunna ge en bra beskrivning av mitt tillstånd. En fråga Eva ville ta upp vid sitt första digitala 1177 vårdguiden 4 • 18 återbesök var hur hon påverkades av medicinen. – Jag hade behov av att prata med sjuksköterskan om tröttheten, att jag tappar aptiten och äter mindre. Vi gick igenom mina inmatade svar och hon ställde kompletterande frågor. För att kunna använda tekniken laddar patienten ner en app i sin mobiltelefon eller surfplatta. – Jag är inte van vid att skypa, så det kändes lite konstigt i början. Men det är en fördel att slippa resa. Med det digitala besöket kunde jag ändå visa mina leder för sjuksköterskan. Om jag hade blivit sämre skulle jag ha velat träffa någon, men i detta stadium funkade det väldigt bra. Eva Eriksson tycker att videomöten och andra digitala vårdtjänster ska vara valfria. – Jag har enbart positiva upplevelser och känner mig väl omhändertagen, men man får vara lyhörd för patienten och inte tappa bort människan. 11