TIDNINGEN TILLVÄXT 1
FJÄLLKASSEN FAKTA Fjällkassen TIO RÄTTER Fjällk
assen erbjuder tio rätter för fyra eller sex personer. Basen är lokala råvaror som ren och röding. Kunden beställer minst tre rätter. Efterrättskasse och ostkasse finns också, och i vinter kommer även en frukostkasse. Maten levereras december–maj till stugor i Funäsdalen, Vemdalen och till Årefjällen. Två till tre personer på varje ort plockar, packar och kör ut. Omsättning första året: 0,5 miljon kronor. På bordet i en av stugorna i stugbyn Fjälltunet väntar en flaska Prosecco och en välkomsthälsning till gästerna som anländer den här kvällen. > FÖRETAGET FJÄLLKASSEN FÖRENAR därmed två heta trender; matkassetrenden och närproducerat. – Jag slogs av tanken att familjer som hyr här uppe TURISM Fjällkassen och stugbyn Fjälltunet i Bruksvallarna ingår i familjen Olssons företag Adlib i Stockholm. Firman äger och utvecklar bolag inom turism, it och industri. Fjälltunets hus i härjedalsstil med torvtak och hamrad lockpanel ser ålders stigna ut. Men skenet bedrar. De är byggda för några få år sedan, är exklusivt inredda med golv av Offerdalsskiffer, breda furuplank, stora öppna spisar, köksinredning av oljad ek samt spa-bad. Fjälltunet omsätter 1 miljon kronor och sysselsätter 2 personer på deltid. kommer till en stuga med tomma köksskåp. Och att de borde slippa tänka på att åka och handla det första de gör, säger Anne Olsson, grundare av Fjällkassen. Företaget levererar det som behövs till middagen i stugan och i lagom mängd, även sådant som salt och kryddor. Bland de tio rätterna finns allt från husmanskost som färsbiffar till mer lyxbetonad mat som renfilé med murkelsås och ugnsbakad potatis. – Kunderna väljer vad de vill äta, beställer i förväg och får det levererat till stugan i trevliga förpackningar. Och med snygga, detaljerade recept hjälper vi dem att känna sig proffsiga i köket. Anne Olsson säger att hon har fått många mejl från kunder som berättar att maten varit god och att matlagningen blivit rolig eſtersom alla kunde hjälpa till. – Jag tror att kunderna är nöjda därför att de vill ha det bekvämt och enkelt, att de har vant sig vid att få matkassar hem och för att de tycker det är roligt att laga mat. Och de vill prova på det lokala. Därför är råvaror från trakten som röding och renkött basen i Fjällkassen. Anne Olsson bor i Stockholm men hennes affärs30 Tillväxt NÄTHANDEL Försäljningen av mat på nätet uppgick 2012 till cirka 2 miljarder kronor. Det är mindre än en procent av livsmedelshandelns totala försäljning. Men andelen ökar snabbt, och bara sedan 2010 har andelen personer som handlat mat på nätet fördubblats till 17 procent. Det framgår av rapporten Mat på nätet, framtagen av Svensk distanshandel. Bekvämlighet är en viktig drivkraft till ökningen. Jonas Arnberg, detaljhandelsexpert på strategiföretaget United Minds, anser att idén med matkassar till stugan i fjällen är ”mycket bra”: – Då har du semester, vill ha det bekvämt och är beredd att betala ett par hundralappar extra. bas finns i Bruksvallarna, där hon driver stugbyn Fjäll tunet. Husen ligger högt på sluttningen ner mot Ljusnans breda dalgång. Det mjukt böljande björkhavet nedanför oss håller just på att klä om från grönt till gult. Lillskarven och Storskarven utgör storslagen fond. Idén till Fjällkassen fick hon när hon ville bredda sina affärer här uppe. Utgångsläget är bra, med ett stort antal fjällstugor på godtagbart avstånd och gott om lokalt producerad mat. Och eſter den första hela säsongen med Fjällkassen vet Anne Olsson att hon är på rätt spår. Hon sålde 5 000 portioner till stugor i främst Funäsdalsfjällen, berättar hon. Nu står den andra säsongen för dörren. När hon sätter samman menyerna funderar hon på vilka råvaror från trakten som är fina. Två lantbrukare på orten förser hennes kassar med nötkött. Kullens gårdsmejeri i Klövsjö har hon valt, inte minst för dess berömda camembert.