TIDNINGEN TILLVÄXT 1
FJÄLLKASSEN ståndens land får begreppet lokalprod
ucerat en annan innebörd än längre söderut. Här i de stora avPå en ställning hänger rader av rökt renhjärta. rökta jägarlaxen med rostade grönsaker, chèvre, rucola och pinjenötter. Hennes egen favorit bland de tio rätterna är den ANNE OLSSON ÄR UTBILDAD marknadsförare. Hon tycker det är roligt att hitta olika vägar att nå ut, till exempel via sociala medier. Den som till exempel läser bloggar om fjällen kan mycket väl få syn på Fjällkassen, som förstås också har både facebooksida och webbplats. Den senare hade enligt Anne Olsson 25 000 besökare i vintras. – Det lovar gott, och eſtersom jag vet att folk är nöjda med det jag levererat så handlar det nu om att få upp volymerna. Det finns bara en enda nackdel med Fjällkassen för hennes egen del: det är inte längre tal om någon ledighet de veckor hon är på plats i Bruksvallarna. – Men till helgen ska vi ut på fjället med några vänner för att jaga ripa. Det ser jag fram emot. Bröderna Näsvall röker köttet och fisken Laxen, rödingen och viltet i Fjällkassen köper Anne Olsson från Bruksvallarnas rökeri. Att hon är du och tjenis med vd Per-Åke Näsvall står klart när vi tittar in i rökeriet. Per-Åke Näsvall är vd för Bruksvallarnas rökeri. Han talar varmt om fördelarna med att röka enligt den beprövade metoden med alved och enris. PER-ÅKE NÄSVALL OCH hans bror Evert Näsvall startade en liten fiskrök 1984 och sålde till turisterna från en bod vid vägen. Bröderna var noga med att röka på det gamla beprövade sättet med alved och enris. Så gör de fortfarande, med den skillnaden att rökeriet är så mycket större i dag. Per-Åke Näsvall talar Tillväxt 31