Svensk Vattenkraft 1
Påskyndad utbyggnad av förnybar energi För att på
skynda utbyggnaden av förnybar energi har Europeiska Unionens Råd antagit förordning (EU) 2022/2577. Bakgrunden till förordningen är framför allt kriget i Ukraina och dess påverkan på Europeiska unionens energiförsörjning och energipriser. Genom förordningen fastställs tidsfrister för tillståndsförfarande för viss solenergiutrustning, uppgradering av befintliga anläggningar för produktion av förnybar energi och installation av värmepumpar. Dessutom införs en regel om att projekt för produktion av förnybar energi som utgångspunkt ska ses som ett tvingande allmänintresse vid prövningar av artskyddsdispens, Natura 2000-tillstånd och undantag från förbud mot att påverka vattenmiljön på ett otillåtet sätt enligt ramdirektivet för vatten. Förordningen är tidsbegränsad och gäller i 18 månader från den 30 december 2022 till den 30 juni 2024. Ansökningar om tillstånd ska ha inkommit till berörd myndighet under den tiden. Förordningen gäller i alla EU:s medlemsstater och har från det att den trädde i kraft en direkt påverkan på svenska tillståndsprocesser. Medlemsstaterna har möjlighet att begränsa förordningen baserat på till exempel teknik eller geografisk plats, men inga sådana begränsningar har gjorts i Sverige. Allmänintresset som utgångspunkt Naturvårdsverket menar att förordningen är tvingande. En av de tillfälliga åtgärderna består i införandet av en motbevisbar presumtion, att projekt för förnybar energi är av övervägande allmänintresse och av vikt för människors hälsa och säkerhet. Ingen särskild bevisning behöver läggas fram för detta konstaterande. Men förordningen anger att det gäller ”utom när det finns tydliga belägg för att dessa projekt har betydande negativa miljökonsekvenser som inte kan begränsas eller kompenseras.” I enskilda fall, som ska avvägas mot artskyddsförordningen eller vattendirektivet, ska det tvingande allmänintresset prioriteras. Medlemsstaternas skyldigheter i fråga om allmänhetens deltagande och tillgång till rättslig prövning som följer av Århuskonventionen fortsätter att vara tillämpliga. Tidsfrister för uppgraderingar Enligt förordningen får tillståndsförfarandet för uppgradering av befintliga anläggningar som producerar förnybar energi inte överstiga sex månader, inkluderat miljökonsekvensbeskrivning när det krävs. Om uppgraderingen understiger 15 procent kapacitetsökning är tidsfristen tre månader. Ifall anläggningen redan har genomgått en utredning vid det första ansökningstillfället, ska miljökonsekvensbeskrivningen begränsas till att endast behandla de ytterligare konsekvenser som en uppgradering kan ha. Uppgradering av befintliga anläggningar Med hänvisning till förnybartdirektivet tolkar Naturvårdsverket formuleringen av ”uppgradering av kraftverk” som att bestämmelsen gäller anläggningar som använder förnybara energikällor för att producera el, exempelvis vattenkraftverk. Inget sägs om att anläggningen måste vara över en viss storlek. Av definitionen i förnybartdirektivet följer att ett tillståndsförfarande ska gälla att ersätta kapacitet eller att öka en anläggnings effektivitet eller kapacitet för att det ska vara fråga om en uppgradering. Det framgår vidare att det kan omfatta helt eller delvis utbyte av anläggningar eller driftsystem och driftsutrustning. Verklig politisk styrning eller en papperstiger? Det går att ställa många frågor, se många möjligheter och vara skeptisk om hur förordningen kan tillämpas vid omprövning av tillstånd och prövning av ändringstillstånd (16 kap 2b§ MB) för vattenkraftverk under den gällande tidsfristen. Det är viktigt att fastslå att tidsfristen öppnar för bedömningar och avvägningar till fördel för vattenkraften. Klart är att vid avvägningar mellan vattenkraft och vattenmiljö är allmänintresset för förnybar energi som vattenkraft prioriterat. Man kan säga att nu är det inte bara miljöintresset som ska avgöra normsättning och åtgärdsvillkor vid omprövningar av vattenkraftanläggningar. Det är heller inte givet att energisystemnyttor bara ska bedömas utifrån ”nationell effektiv tillgång till el”. Vidare bör faktisk hänsyn tas till om myndigheternas villkorade förbättringsåtgärder är kostnadseffektiva ur miljösynpunkt och inte medför så orimliga kostnader att verksamhetsutövaren anser att det är bättre att riva ut anläggningen än att fortsätta driften. Tyvärr har förordningen ett bäst före-datum 2024-06-30. Rune Hallgren, sekreterare SVAF Specialförsäkring för dig som är medlem i Svensk Vattenkraft! Oavsett var i landet din verksamhet bedrivs kan du nu teckna en speciellt anpassad försäkring hos Länsförsäkringar Halland. Vill du veta mer eller få offert? Ring SVAF:s försäkringsförmedlare Marsh på 08-412 42 00. SVENSK VATTENKRAFT #1 2023 19