Svensk Vattenkraft 1
Vidare ingår i uppdraget "att analysera de mindre
vattenkraftsanläggningarnas befintliga och potentiella nyttor, enskilt eller samlat för elsystemet på lokal och regional nivå." Se den utförliga artikeln på s 22. Den stora bristen i uppdraget är att det inskränker sig till de produktionsminskningar omprövningarna kan resultera i. I uppdraget borde självklart ingått att bedöma möjliga produktionsökningar i befintliga kraftverk. Förslag till hur detta kan göras finns i artikeln om den nationella planen på s 6. Man kan hoppas att Svk läser in detta i de uppdrag som man fick under hösten. För säkerhets skull borde regeringen ändå vidga uppdraget. Svk har arbetat med dessa frågor sedan juni 2020 utan att det kommit ut något. Samtidigt finns inom Klimat- och näringslivsdepartementets energienhet redan en stor del av den nödvändiga kunskapen. När agerar regeringen? För att verkligen få ordning på omprövningarna krävs en kraftigt ökad politisk styrning, Vattenförvaltningsutredningen föreslog detta redan 2019. Myndigheterna har alldeles för länge fått demonstrera sitt totala ointresse att i överensstämmelse med EU:s vattendirektiv och riksdagens och regeringens upprepade beslut avväga vattenmiljö mot vattenkraften och andra vitala samhällsintressen. Det ur vattenkraftsynpunkt svaga kortet bakom Tidöavtalet är Liberalerna. Även om hela regeringen formellt fattar beslut har det en avgörande betydelse i vilket departement en fråga bereds. Vattenmiljö och vattenkraft har i alla år setts som en renodlad miljöfråga, under de senaste två mandatperioderna har Miljöpartiet kunnat driva sin vattenkraftfientliga politik utan att Socialdemokraterna ingripit mot detta. Tre av de fyra partierna bakom Tidöavtalets positiva formuleringar om vattenkraft, och inte minst om småskalig vattenkraft, vill sedan länge värna och utveckla vattenkraften. Samma sak gäller Centerpartiet. Den liberala klimat- och miljöministern Romina Pourmokhtari har hittills undvikit att ta tydlig ställning. Det märktes bl a i hennes svar på Kjell-Arne Ottossons (KD) fråga i riksdagen 10 februari (se artikeln s 16 - 17). Miljöministern säger visserligen "Då måste vi även värna vattenkraften, och även den småskaliga vattenkraften." Men inte ett ord om att förändra regelverket, som var det frågan gällde. I stället talar hon om att kraftverksägarna ska få "möjlighet att anpassa sina miljöprövningar ytterligare" och andra Sven-Erik Vänneå har lämnat oss En typisk småskalig verksamhetsutövare har lämnat Trälshults vattenkraft till framtiden. Sven-Erik var typisk i så måtto att han fullföljde det hans farfar startade redan på 1910-talet med att elektrifiera bygden runt Trälshult vid sidan om annan verksamhet. De tre generationerna har i takt med tidens utveckling anpassat och moderniserat verksamheten till samhällets nya förväntningar. Sven-Erik lärde sig handgripligt vattenkraftens förutsättningar från farfar och far och fick 1980 ansvaret för kraftverk och snickarverkstad som jämte bostäder drevs med egen el. Därutöver bidrog han med cirka 180 000 kWh per år till det allmänna elnätet. Sven-Erik ville mer, insåg tidigt att varje kWh behövs och drev under flera års tid en 4 SVENSK VATTENKRAFT #1 2023 kamp mot myndigheter som egentligen ska utveckla landet men som bitit sig fast vid att ta vara på cirka fem gånger mer av tillgänglig vattnets i Vänneån fallande kraft med nya och bättre miljövillkor skulle tillfoga livet i ån sämre miljö. Sven-Erik som levde sitt liv nära naturen argumenterade med djup insikt, att det är ur naturens kretslopp driven av sol, vind och vatten vi ska hämta energi för långsiktig hållbarhet. Slutligen fick han Markoch miljödomstolens gehör och tillstånd att fånga mer energi men då hade de juridiska processerna dränerat allt för mycket av hans egna resurser. Ny ägare till Trälshult avser dock att fullfölja Sven-Eriks plan. Sven-Erik var en mycket aktiv föreningsmänniska och engagerade sig i flera samhällsfrågor även som politiker. Han tillförde mycket kunskap och hjälpte många av oss i Halland, där han engagerade sig i vår styrelse 2006 – 2020 och som ordförande 2016 – 2020, då han också representerade oss i Svensk Vattenkraftförenings styrelse. Sven-Erik visste hur kvarnstenarna skulle dras och när en myndighetsrepresentant gick för långt, författade han en JO-anmälan som resulterade i omplacering. Tack Kicki för att vi fick låna Sven-Erik under lång tid! Sven-Erik blev 84 år. Hallands Vattenkraftförening verbala dimridåer som inte lurar någon. Påverkade av striderna om den storskaliga vattenkraftens utbyggnad 1950-70 har Folkpartiet/Liberalerna låst sig vid en linje där den småskaliga vattenkraften ses som entydigt negativ. Ingen kunskap om att dammarna med förindustriella verksamheter funnits i hundratals år. Ingen insikt om att myndigheternas utrivningslinje skulle skada inte bara elförsörjningen utan också en rad andra samhällsintressen, inte minst den natur- och kulturmiljö som funnits i sekler. Och vattenförvaltningens utrivningar av småskalig vattenkraft skulle öka CO2-utsläppen med 7 %, den möjliga utbyggnaden av befintliga kraftverk skulle minska dem med 7 %. Vattenmiljö och vattenkraft är en synnerligen mångfacetterad fråga. Ska regeringen lyckas hitta en lösning som håller inte bara för stunden måste alla de intressen som vattendirektivet räknar upp finnas med. Det är med andra ord inte en renodlad miljöfråga vi talar om. Regeringskansliet måste skapa en interdepartemental arbetsgrupp med företrädare för energi, miljö, civilförsvar och kultur. Det är också ett sätt att komma loss från de tjänstemän som ligger bakom det regelverk som nu havererat. Thomas Sandberg, ordförande SVAF