Svensk Vattenkraft 1
ningen görs på en övergripande nivå och inte utgå
r från platsspecifika bedömningar. I rapporten skriver HaV att större kraftverk har betydelse för en nationell tillgång till vattenkraftsel. Det får mig att fråga om 1000 MW/4,9 TWh småskalig vattenkraft inte har det? Harsprånget har 818 MW/2,1 TWh. Ingen skall ringakta det småskalig vattenkraft åstadkommer! I 18 av 67 omprövningsfall har verksamhetsutövaren ansökt om utrivning. Detta bl.a. som resultat av orimliga krav som kostar mer än vad kraftverket kan bära. Fyra ansökningar om utrivning rör nedlagda verk. ”Uppföljningen ska bland annat göras i förhållande till riktvärdet om 1,5 terawattimmar, som utgör vägledning för vad som kan anses vara betydande negativ påverkan på vattenkraftsproduktionen enligt 4 kap 3 § vattenförvaltningsförordningen (2004:660).” De anläggningar vars ägare ansökt om utrivning fram till 2025, bedöms orsaka 12-16MW och 50 GWh förlust. Prövningsgrupperna 20222024 beräknas få en total förlust av 152-219 GWh i landet. Detta är 1,5 -2,0 gånger summan av motsvarande HARO-värden. KMV/MSK. ”Myndigheterna ska följa upp i vilken utsträckning vattenmyndigheterna har klassificerat vattenförekomster som kraftigt modifierade vatten. Myndigheterna ska också följa upp i vilken utsträckning vattenmyndigheterna har beslutat om mindre stränga krav i enlighet med de undantag som EU-rätten medger. Av redovisningen ska det framgå i vilken omfattning hänsyn har tagits till andra viktiga samhällsintressen vid klassificering och beslut om undantag.” 8% fler KMV (668) finns i 2022-27 års förvaltningsplan jämfört med den tidigare. MSK i nuvarande period är 588. ”Om vattenmyndigheten konstaterar att åtgärder för att nå exempelvis god ekologisk status respektive god ekologisk potential innebär produktionsförluster som blir större än HARO-värdet behöver analyser ske om kriterierna för undantag är uppfyllda.” Myndigheterna anser att underlag och bedömningar avseende KMV samt skälen för beslut om undantag i form av mindre stränga kvalitetskrav behöver utvecklas och förtydligas av vattenmyndigheterna med hjälp av övriga länsstyrelser. Vattenmiljönytta. De som ansöker om att anlägga fiskvägar och de som lägger ner kraftverk medverkar positivt till en bättre vattenmiljö, anser HaV. Frågan är till vilket pris det sker. HaV gläds över alla utrivna kraftverk i Rönne å utan att beröra kostnaden i form av förlorad elproduktion och ökat CO2utsläpp från ersättningsel i Tyskland. Utrivning av småskalig vattenkraft. Syftet med 2019 års lag är inte att småskalig vattenkraft skall rivas ut i stor skala. Vattenkraftens Miljöfond är bl.a. till för att dämpa kostnaderna. Gamla nedslitna verk läggs ibland ändå ner om ägarna anser att det totala reinvesteringsbehovet är för stort. ”Att verksamheter avvecklas får ses som en naturlig konsekvens av planen och branschens finansiering via Vattenkraftens Miljöfond. De verksamheter som har bäst förutsättningar för både miljöanpassning och effektiv elproduktion kvarstår efter omprövningen, medan de verksamheter som har sämre förutsättningar får hjälp att på ett ordnat sätt avveckla verksamheten.” HaV verkar inte direkt missnöjda med att så sker. Orsaken till eftersatt underhåll är i hög grad tio år av osäkerhet inför den kommande juridiska processen. Kostnader. Myndigheterna har ingen koll på kostnaderna. Man vet dock att Vattenkraftens Miljöfond inte ersätter kostnader för de delar som utgör tillståndsansökan. Länsstyrelsernas samverkansarbete och vattenförvaltningen behöver samordnas. En röd tråd som går igenom rapporten är att vattenmyndigheternas reviderade normsättning skall göras före samverkan men bör även kunna ses över under tiden då länsstyrelser och verksamhetsutövare arbetar med samverkansproceduren. Detta har hittills fallerat p.g.a. tidsbrist. Den nya rekommendationen från HaV är att samverkansprocessen skall få ta 1,5 år. Det är av stor vikt att verksamhetsutövarna deltar aktivt, i synnerhet i fråga om äldre rättigheter. Även deras förslag till miljöanpassning är viktigt att driva. Det fortsatta uppföljningsarbetet. Uppföljningen fortsätter med att kolla resultatet av genomförda omprövningar, utveckla fler uppföljningsparametrar, gör framåtblickande analyser gällande nyttan för vattenmiljön, samt se över befintlig vägledning om samverkan. Det finns behov av ytterligare underlag som stöd vid bedömningarna av påverkan på vattenkraftens olika förmågor, inte bara produktion och reglerförmåga. Man har för avsikt att ta fram underlag för att kunna beskriva alternativ till vattenkraften och hur påverkan på vattenkraftens olika förmågor kan värderas. Jag tror inte att de kommer att finna något annat energislag som producerar förnyelsebar, planeringsbar el som levererar när den behövs. Sol och vind behöver stöd från vattenkraft. Detta stöd är inte skalbart till en fördubblad vindkraftproduktion, bedömer undertecknad. Rapporten är den första från HaV som jag läst, där brister påtalas på ett sätt som tilltalar mig. Sedan finns det fortfarande en del gamla formuleringar, där man inte betraktar all elproduktion från vattenkraft som samhällsviktig. Där förväntar jag mig förbättring till slutredovisningen 202312-01. Det är regeringen som har gett uppdraget att granska hur omprövningen fungerar. Nu ankommer det på regeringen att granska rapporten och agera därefter. Låt oss i SVAF vara med och kräva rättelse ifråga om diskrimineringen av mindre kraftverk som dröjer sig kvar i denna delrapport. Den kritiserade reglerbidragsrapporten ER 2016:11, där varje enskilt kraftverks reglerbidrag ställs mot för det nationella nätets behov, måste revideras, så att varje kW effekt och varje kWh produktion räknas. Tillsammans står svensk småskalig vattenkraft för 1000 MW effekt och 4,9 TWh produktion. Harsprånget, Sveriges största vattenkraftverk, står för 818 MW och 2 TWh produktion (enligt Wikipedia). Stornorrfors som producerar mest i Sverige ger 2,3 TWh per år enligt samma källa. Vår småskaliga vattenkraft med upp till 10 MW aggregateffekt producerar alltså mer än dessa två tillsammans. Ingen borde väl ens komma på tanken att betrakta det som försumbart! Svenska kraftnät och Energimyndigheten planerar att publicera en teknisk rapport som beskriver alla vattenkraftens förmågor under kvartal 1 2023. Den väntar vi ivrigt på. Christer Abrahamsson, styrelseledamot SVAF SVENSK VATTENKRAFT #1 2023 21