Bumsen 1
GS Trophy Team Nordic i GS Trophy i Nya Zeeland I
februari 2020 arrangerade BMW Motorrad International GS Trophy i Nya Zeeland. Team Nordic med Ole Christian Kristiansen (34) Stange, Ronnie Lundberg (39) Trollhättan och Arto Kallioinen (41), Finland var ett av 23 lag. Den totala körsträckan var 2 500 km och tävlingen pågick under åtta dagar både på Nordön och Sydön. Text: Ronnie Lundberg och Lasse Aarønæs, chefredaktör för norska BMW-Bladet. BMW Motorrad arrangerar International GS Trophy vart annat år, och denna lagtävling genomförs på olika ställen i världen varje gång. Deltagarna tävlar inte med hastighet, utan i en rad olika specialprov som kräver samarbete, uthållighet samt fysisk och psykisk styrka. I GS Trophy 2010 nådde ett nordiskt lag en placering bland topp tre, men efter det har det inte varit något nordiskt deltagande förrän GS Trophy 2020. I Nya Zeeland i februari fick alla deltagare i årets Trophy varsin F 850 GS, BMW mckläder, Sena 50R kommunikation och tält/sovsäck/liggunderlag. För Team Nordic tog resan till Nya Zeeland cirka två dagar + en busstur på fem timmar. Laget ankom Base Camp i Rotorua, slog upp tälten och bekantade sig med några av de andra deltagarna. Efter en inledning med genomgång av regler och sponsorer, fick alla Trophydeltagarna ta över var sin splitter ny BMW F 850 GS med sitt eget namn och landets flagga på. För Ronnie Lundberg var detta en obeskrivlig känsla. – Jag undrade hela tiden om jag skulle bli väckt ur en dröm. Dag 2: Ole Christian drar GS:en som en man. Mycket av krafterna gick åt innan laget fick i friläget. Foto: BMW rörigt, laget fick inte i friläget. Bakhjulet släpade i gruset på stranden och först på tredje eller fjärde försöket fick de cykeln i friläge. Värdefulla sekunder gick förlorade. När laget äntligen kunde börja springa, fick resten av lagen se nordisk kraftutveckling som imponerade på många. På grund av trasslet med växeln fick laget inte den sluttid man hade hoppats på. De var helt enkelt för ivriga iväg från startlinjen. – Vi var nog för heta på gröten, säger Ronnie Lundberg. Dag 5 fick 850 GS verkligen visa vad den klarade av, då rutten gick ”uphill” och vägen bestod av stora stenblock. Men hojen tuggade i sig allt den fick av svåra underlag. Sommaren 2019 vann Arto, Ronnie och Ole Christian GS Trophy-uttagningen hos Touratech i Lidköping. Foto: Joachim Cruus/Allt om MC I specialproven dag 2 stod laget på startlinjen med cykeln i första växeln och tändningen avstängd. Provet bestod av att dra motorcykeln genom lösa stenar på en bana. Ole drog i ett rep fäst i GS:en och Ronnie puttade på cykeln bakifrån medan Arto höll i styret. Redan i starten blev det 28 Bumsen 4 2020 Dag 5: Uphill rockyroad – Ole Christian (222) ger gas, nästa förare tuggar grus: ”Såna partier skulle vi haft fler av.” Foto: BMW