Bumsen 1
Åsikter och insikter Åsikter och insikter Undvik
Puigs hugger till BMW R 1250 (och 1200?) RT Willie – min R 1250 RT Sport 2019 – hade gått 100 mil, när jag köpte honom. Som sprillans ny hade han av butiken försetts med en del extrautrustning, bland annat Puigs hugger över bakhjulet. Jag tänkte inte mer på det, men efter några hundra mil tipsades jag av Roger Gross om, att huggern är olämplig på just denna modell. När hjulet fjädrar in, tar en del av huggern i den svarta innerkåpan över bakhjulet, vilket dels ger ett betydelselöst märke på huggern, och dels med tiden hotar att skava hål på motorcykelns innerkåpa, så att fukt och smuts kan tränga in i en del av hojen, där det annars aldrig skulle hamna. Alltså lät jag Beviks ta bort huggern i samband med 1 000milaservicen – och upptäckte då, att den skavt på ytterligare ett ställe på innerkåpan över bakhjulet. Det verkar dock inte ha blivit hål någonstans. Min slutsats av detta är, att denna hugger inte skall monteras på R 1250 RT. Hugger behövs inte, eftersom grundkonstruktionen är tämligen slät och inte verkar erbjuda många lortgömmor ovanför/ framför bakhjulet. Till det kommer, att Puigs hugger alltså ger skador på hojen! Montering är kontraproduktiv! Slutsats: Tänk efter två gånger, innan du monterar hugger – och kolla, att den inte skadar hojen! Jag antar, att samma problem gäller R 1200 RT av närmast föregående årgångar – men har inte kollat närmare. Inte heller har jag kollat andra modeller, där samma hugger kan monteras. Det räcker, att den ordinarie innerkåpan är någon centimeter bredare, för att problemet inte skall uppstå. Min demonterade hugger såldes till lågt pris till en klubbmedlem, som åker annan modell. Förhoppningsvis får han inga problem med den utan bara nytta och glädje. Bror Gårdelöf - Linköping Redaktörens kommentar: Jag tänkte kontakta PUIG för en kommentar kring detta problem, men fann att de för närvarande inte marknadsför en hugger för R 1250/1200 RT. Slutsatsen är att de antingen har upptäckt problemet och slutat erbjuda hugger till dessa eller att de aldrig har haft någon i sitt sortiment, men att någon motorcykelägare kanske blivit rekommenderad, eller av misstag har monterat en hugger avsedd för en annan motorcykelmodell. Nya, hala däck kan vara ett problem Jag blev kontaktad av en medlem som varit nära att köra omkull i en rondell för ett tag sedan. Orsaken var att han hade fått nya däck monterade och verkstaden inte hade informerat honom om att nya mcdäck kan vara hala på grund av de rester av släppmedel som finns kvar efter tillverkningen. En kontroll med Svedea visar att problemet inte syns i deras statistik. Utbetalningar för olyckor på grund omkullkörningar görs varje år, men orsaken att däcken var nya och hala registreras inte. Men även om de flesta däckfirmor och MCverkstäder säkert upplyser om problemet finns det däckköpare som missar informationen, eller glömmer den och råkar illa ut. Så, tänk på att ta det lugnt när du har nya däck på hojen. Minst 10 mils försiktig körning, gärna längre ska till för att släppmedlet ska nötas bort. En annan, lite udda metod kan vara att rugga däckytan med ett fint sandpapper. Fast det kanske ser lite märkligt ut, att stå utanför däckverkstaden och sandpappra sina nya däck? Kör försiktigt! Redaktören 42 Bumsen 4 2020