Bumsen 1
GS Trophy Laget imponerades av 850 GS egenskaper
på denna sträcka, med stora, hala stenar och motlut hela vägen till toppen av berget. På denna topp kom de fram till dagens första specialprov. Alla i laget skulle köra en kort bana som gick ner och upp med vändning i lös terräng. Samtidigt skulle man hålla ögonen på en person som höll i en flygbiljett, och vid målgång uppge flygnummer, säte och avgångstid. Tiden började ticka omedelbart efter att laget mottog denna information från tävlingsledaren. Nordic var supersnabba att enas om vem som skulle kolla vad. Så körde lagkamraterna en efter en. Nordic klarade en andraplats efter Sydafrika. Dag 6: Arto (223) på djupt vatten: ”Provet gick ut på att köra på samma tid som lagkamraten före dig. Vattenpassagen var spännande då man inte visste hur djupt det var”. Foto: BMW På dag 6 körde laget den längsta etappen, med bara ett specialprov. Provet gick ut på att en i laget skulle vara en mänsklig klocka och hålla reda på tiden den första deltagaren använde för att köra en terrängbana med vattenpassage och bergsrygg. Direkt efter fick nästa deltagare köra. Poängsumman beräknades utifrån hur nära den andra föraren kunde matcha tiden. För Nordic blev det dessvärre en skillnad på runt 30 sekunder, och laget hamnade långt ner på dagens resultatlista. Rutten var lagd så att laget körde motorcykel ”upp i skyn”, det var en helt vansinnig känsla att vara så högt uppe. . Dag 8: Sista specialprovet – Ole Christian (222) i stafetten på Parkour-banan: ”Rumpan ut och blicken in, så klarar du snäva svängar. Foto: BMW Dag 7: 360 km (180km off road) Lake Tekapo - Wanaka Bild 1: Laget körde på fina vägar som aldrig tog slut. Naturen och utsikten var vacker. Laget hade kommunikation mellan sig med var sin SENA 50R som fungerade perfekt. Detta gjorde det möjligt att kommunicera mellan lagen och lära känna många av deltagarna. Då Arto inte förstår svenska och norska, gick all kommunikation i laget på engelska. Men Ole och Ronnie kunde snacka lite ”hemligt” språk som de andra inte förstod. Bild 2: Laget tog en paus högt uppe i bergen. Det var svårt att undgå komockor som låg överallt. Alltså fick stället heta ”Cowshit Mountain”. På sista specialprovet stod GS:en klar uppe på några pallar. Starten gick, och klockan gick igång. Ner från pallarna, mellan koner, upp för en brant backe, ner för en backe, skarp sväng till höger, upp för en brant ”vägg” med en sväng mitt på, därefter in i en tight bana med koner, och så full gas för att fullfölja. Klappa handen på nästa lagkamrat tills alla tre hade fullföljt. Team Nordics insats och resultat Hösten 2019 fick alla tre i team Nordic låna en F 850 GS från BMW Motorrad Norden som träningscykel. Då lagkamraterna bor i tre olika länder var det svårt att mötas och träna tillsammans. Laget hade en träningshelg i Säfsen i Dalarna tillsammans med David Johansson och Pär Wallin Bumsen 4 2020 29