Bumsen 1
Knix med klubben Lisa Nystrand från Ekerö deltog
på en Knix för första gången, medlockad av lillebror. Med alldeles färskt mc-körkort ville hon bland annat lära sig mer om kurvtagning. Hon åkte dit med öppet sinne och var nog mest nyfiken och lite nervös inför Knix-dagen. – Det fanns absolut ingen anledning att vara nervös, det var bara roligt, säger Lisa. Jag ville våga lite mer på hojen, våga luta i kurvorna och lära mig mer om hur man ska sitta. Jag körde i långsamma gruppen för att känna mig för, det var bra, men nästa gång blir det i en snabbare grupp. Nästa gång för Lisa är redan en månad efter den första Knixen. Det blir en Knix till, och kanske fler andra kurser i framtiden. – Jag blev lite avundsjuk på de med sportigare hojar. Min 650 GS, Silverblixten, ska nog bytas till något snabbare i framtiden. Lisa tycker att kursen var nyttig. – Det är bra att BMW-klubben ordnar sådana här kurser. Jag hörde att det var många tjejer, det är kul! Många tjejer kanske drar sig för att gå kurser som denna för att de tror att det är en massa fartdårar till killar och de ska känna sig i vägen. Så var det inte alls. Fr.v. Lisa Nystrand, Gunnel Andersson och Lisa Ryrholm. För Gunnel Andersson från Täby var det andra gången på en Knix. Första gången körde hon i Kalmar, i samband med årsmötet på Öland 2015. – Man kan aldrig öva för mycket på kurvteknik, säger Gunnel. Det är jättenyttigt att träna och lära sig mer om hur man ska ligga rätt i kurvorna, man får råd och tips. Gunnel, som kände flera av deltagarna sedan tidigare efter långt medlemskap i BMW MC-klubben, hade en härlig dag i 30-graders värme. – Jag ser det som nyttig repetition, säger hon. Redan på hemvägen kände jag hur jag körde säkrare och bättre, trots att jag har haft mc-kort i tolv år. Dessutom är det riktigt roligt! Det här borde alla mc-förare göra. Lisa Ryrholm, känd för många i klubben som en av de sektionsansvariga inom mcQ, körde Knix för kanske fjärde gången. – Jag brukar försöka köra en Knix på våren, säger hon. Jag kör en avrostning som fokuserar mer på hantering av cykeln i lite lägre fart, och en Knix som handlar mer om kurvtagning och placering på vägen. Det behövs, man är aldrig fullärd. Lisa ser Knix som en utmärkt chans till övning och repetition. – Jag kör bättre efter en Knix, helt klart. Jag har bättre kunskap, bättre självförtroende och inser att jag kan mer än jag tror. Denna gång körde jag vida, osäkra svängar i början, och mer välbalanserat i slutet av dagen. Och så lärde jag mig att man kan köra Knix i 30 graders värme utan att smälla av! Kylväst är ett starkt tips. På agendan för Lisa står fler kurser, närmast en tvådagars gruskurs i Uppsala med SMC och sedan en till gruskurs i oktober med Touratech i Lidköping. Svedeapengarna - fakta De så kallade Svedeapengarna är en ersättning från klubbförsäkringen hos Svedea. På den årliga MC-mässan får klubben varje år en symbolisk jättecheck (i storlek) av Svedea. Beloppet har varit nära 160 000 kr de senaste åren. Detta tack vare att vi har så många medlemmar som har tecknat klubbförsäkring, över 5 500 försäkringar bland 7 200 medlemmar! Pengarna skall användas till öka trafiksäkerheten. Det kan till exempel vara Knix eller avrostning, båda mycket bra aktiviteter för att öka trafiksäkerheten. Två gånger har vi haft en stor aktivitet – Touringkurs med fokus på att köra säkert. Klubben har också subventionerat nackkragar och drygt 200 kragar har sålts till medlemmarna. För att göra det enkelt för våra distriktsombud och regionombud har styrelsen tagit ett policybeslut att varje medlem kan blir sponsrad på kursavgiften med 200 kr upp till tre gånger per år i samband med en klubbaktivitet. Man kan alltså inte som enskild medlem åka iväg på till exempel en Knix och bli sponsrad med 200 kr – det måste vara ett klubbarrangemang och vara upplagt bland aktiviteterna på vår hemsida. Sponsringen gäller för betalande klubbmedlemmar, gäster på aktiviteter kan inte ta del av Svedeapengar. De pengar som inte spenderas under året fonderas till framtiden. Om du har idé till en aktivitet där Svedeapengar kan användas, kontakta din DO eller RO. Bumsen 4 2020 9