GLAS 1
Maud Spencer, Svalson, i ett av många kundmöten.
Sedaks glasgungbräda. Panoramahs jättedörrar. Thomas Blom och Peter Järperud, Wicona, flankerar Andreas Grimberg och Larry Örneholt, AXS Nordic. — Ett stort fokus låg också på miljön, och vi lanserade 75R som innebär att vår aluminium innehåller minst 75 procent återvunnen aluminium från gamla aluminiumfönster som rivits. Detta är unikt i branschen och skapar stora möjligheter att minska CO2utsläppen inom byggsektorn. Reynaers nya dörrprogram uppskattades Dan Wikström, vd för Reynaers Norden, deltog som utställare för andra gången på mässan. — Trots att vi var där hela veckan hann jag bara ta del av halva vår egen utställningshall, så vad som fanns i de övriga sjutton har jag ingen aning om. Och det vittnar om hur mycket vi hade att göra. Förutom alla dropinbesökare hade vi över 600 förbokade möten med både befintliga och nya kunder samt arkitekter och föreskrivare, varav många från Norden, rapporterar Dan. Produktfokus i Raynaersmontern låg på dörrsidan där nya MasterLine 8, med förbättrade uvärden och hög vattentäthet ådrog sig stort intresse, i olika utförande som lyft, skjut och slagdörrar, fjärrstyrda eller manuella. — Generellt visar vi också trenden om smalare profiler, kanske lite motsägelsefullt för en profiltillverkare, men förstås en marknadsanpassning som är extra värdefull för oss här uppe i norr där vi vill ta vara på allt ljus vi kommer åt. Schüco spände musklerna på mässan Under mottot Experience Progress visade Schüco prov på nytänkande och innovativa lösningar både vad gäller teknik, design och hållbarhet. En ”innovation walk” ledde besökaren genom fokusområdena Digitalisering & tillverkning, Kommersiella byggnader och Smarta bostäder. Den 2 400 kvadratmeter stora montern bjöd dessutom på flera temastudior, som bland annat visade prov på hur vi kan minska bullernivåerna i städerna, använda den digitala tekniken i projekterings och byggstadiet samt driften av smarta fastigheter och hur man planerar för säkerhet. — Vi spänner alltid musklerna på BAU och det är inpräntat i företagets dna att driva utvecklingen framåt med innovativ teknologi som utmanar branschen att våga ta nya ” VI SPÄNNER ALLTID MUSKLERNA PÅ BAU. DET ÄR INPRÄNTAT I FÖRETAGETS DNA ATT DRIVA UTVECKLINGEN FRAMÅT MED INNOVATIV TEKNOLOGI. steg, säger Melinda Lemke, marknadsansvarig för Schüco i Sverige, som hade specialinbjudit 16 000 arkitekter, partner och kunder, varav 150 svenskar, till mässan. Produkter visade i sitt sammanhang Företaget valde i år ett nytt koncept där produkterna presenterades i sin helhet i kombinationer med andra nyheter. Bland annat Home som presenterade panoramadesign (slimmade profillösningar), säkerhetslösningar och Schüco ”seamless” – sömlösa övergångar mellan olika system. Vertical (höga byggnader) om designmöjligheter, integration av olika funktioner och energieffektivitet. Smart building med fokus på hälsosamt inomhusklimat, tillgänglighet (nolltröskel) och säker passage (smart dörrkommunikation), säkra fönster och dörrar samt den intelligenta fasaden. Digitalisation, en ”verktygslåda” för att visa bredden på digitala hjälpmedel från inspirationsoch designfasen genom projektering och konfiguration, tillverkning och installation till drift och underhåll. Svalson återkommande utställare För Svalson, svenska tillverkare av eldrivna luckor med glas, har BAU blivit något av en institution. Företaget har återkommit som utställare år efter år sedan tidigt 1990tal. — Till samma plats på mässan, så de besökare som varit här förut hittar alltid till oss, bekräftar Maud Spencer, vd för det norrbottniska företaget. Vid årets mässa var upplägget nytt. — Från att tidigare fokuserat på att träffa återförsäljare av våra produkter, upplät vi i år montern till återförsäljarna att hålla möten med både sina befintliga och nya kunder. Det fungerade utmärkt då vi arrangerat för tre arbetsplatser innanför själva produktutställningen, berättar hon. Tre utvecklade produkter I Svalsons monter kunde man studera Fireslide EI 30, en brandklassad och typgodkänd eldriven skjutlucka i brandteknisk klass EI 30 som tillverkas i aluminium och förses med 18 mm Pyrostop brandklassat glas. Vidare den eldrivna skjutluckan Thermo, vertikalgående med isolerade profiler. Avsedd för utomhusbruk. Luckan har en aluminiumram och kan förses med isolerglas eller säkerhetsglas med en tjocklek på upp till 26 mm. — Vi visade också Cafe au Lä Splitt som är en variant av höj och sänkbar inglasning där de två rörliga glasen öppnar från mitten – ett uppåt och ett nedåt, vilket gör den lämplig där man kan fästa inglasningen uppåt mot exempelvis undertak eller pergola, upplyser Maud Spencer. / GLAS 1.2019 / tema: generation glas / 35