Omtanke 1
UTANFÖRSKAP Kriminaliteten blev Amars kunskapsban
k: ”Det viktiga är att jag finns där för barnen” Tretton IG i gymnasiebetyget och ett i övrigt tomt CV är knappast meriter som brukar leda till jobb. Speciellt inte om den sökande dessutom har en ganska diger kriminell erfarenhet. Men när Amar Habib kom till Hassela Movement insåg han till sin förvåning att hans bakgrund inte bara var en belastning, utan att den också kunde vara en fördel. TEXT: ANDERS GRÖNLUND FOTO: RAINER M WITHAGEN När han började sin utbildning på Hassela 2012 hade Amar redan börjat tänka i nya banor. Han hade träffat en viktig förebild som fått honom att göra upp med sitt förflutna. – Men det var på Movement jag lärde mig metoden och fick de redskap jag behövde för att kunna hjälpa andra – ungdomar i samma situation som jag varit i själv. Han upptäckte att de egenskaper som gjort honom till kung i gänget faktiskt kunde användas till något bra. Att Amar kom till Hassela Movement var egentligen en tillfällighet. Han trodde att han var kallad till en anställningsintervju och blev smått chockad när det visade sig handla om en utbildning. – Hade jag vetat det hade jag nog inte gått. Jag var inte bästa vän med min egen skola. Tanken att börja på en utbildning var som en skräck för mig. När han upptäckte att många av de andra deltagarna hade liknande upplevelser släppte spärrarna och intresset vaknade snabbt. MEN VÄGEN VAR LÅNGT ifrån rak. Utbildningen var visserligen en ögonöppnare. Och Amar var med om att starta kamratorganisationen Hassela Ungdomsrörelse. Men av personliga skäl blev han tvungen att hoppa av mitt under utbildningen. Han hamnade på nytt i arbetslöshet och var på väg att glida tillbaka till där han var innan – eller återgå till sin B-karriär som det heter hos Hassela. Då hörde Daniel Diaz på Hassela Helpline av sig för att kolla läget. – Jag berättade att jag var desperat och måste få in pengar att leva på. Att återgå till mitt gamla liv var enda sättet. ”Vänta, vänta, ge mig lite tid”, sa Daniel. TVÅ DAGAR SENARE kunde Amar påbörja en anställning som medieproducent på Hassela Helpline, han hade sysslat en del med film och redigering tidigare. Jobbet varade ett år. Han gjorde också klar utbildningen och den återstående praktikdelen. Men pedagogerna på det ställe han praktiserade var inte inne på riktigt samma linje. De gillade inte den ledarskapsmetod Amar lärt sig hos Hassela, till exempel att relationer med ungdomar ska byggas på tillit snarare än på regler. – Vi vill ha kontroll, var deras besked. IDAG ÄR AMAR GLAD över att han inte fick stanna på den arbetsplatsen. Efter en www.ssil.se | 25