Läs tillsammans 1
Gör medvetna bokval Valet av bok kan göra skillna
d. För att en text ska upplevas som meningsfull behöver barnen känna att den berör dem och väcker nyfikenhet. Boken bör tåla fler omläsningar. Fundera på vad läsningen ska leda till och hur ni ska arbeta med innehållet. • Reflektera över vilka tankar och känslor det lästa kan väcka hos barnen. Böcker kan underhålla, ge mer kunskap om ett ämnesområde, skapa igenkänning – och mycket mer. Om boken väcker funderingar och går att tolka på olika sätt så håller den för omläsning. • Erbjud litteratur på barnens olika språk, i olika genrer, för olika åldrar och för olika intressen. Upptäck faktaböcker, poesi och nya berättelser tillsammans! • Fundera på hur flickor, pojkar, familjer och människor skildras i de böcker ni läser. Det finns många spännande böcker som utmanar begränsande normer. • Kontakta en bibliotekarie som kan ge stöd i valet av böcker. Reflektionsfrågor Vilka böcker finns på förskolan? Vad läser ni och i vilket syfte? Återspeglas barnens intressen i valet av bilder och texter? På vilka sätt är barnen delaktiga i valet av böcker på förskolan? Syns och hörs alla barns röster och olika sammanhang i det ni läser? Arbeta vidare Barn- och ungdomsbokskatalogen. Kulturrådets katalog innehåller boktips från årets utgivning och inspiration om läsning. Här finns också ett urval av böcker på andra språk än svenska. Poesi och språklek. Del 4 i Skolverkets läslyftsmodul Utforska textvärldar. Samtala om bilderbokstexter – fördjupning. Del 2, fördjupningsartikel, i Skolverkets läslyftsmodul Läsa och berätta. 14