Läs tillsammans 1
Ökad kunskap om den tidiga läsningens betydelse k
an ha effekt på familjers läsvanor. Visa och berätta för de vuxna i barnens närhet vad ni läser och hur ni inspireras av berättelserna. Låt läsglädjen smitta av sig. Hitta kontaktpunkter med hemmet, till exempel vid hämtning, lämning, föräldramöten eller via veckobrev och inskolningssamtal. Använd dessa tillfällen att lyfta högläsningens betydelse samt inspirera och locka till läsning. Uppmuntra även barnens familjer att läsa och samtala om böcker hemma, gärna på familjens alla språk. Här kan folkbiblioteket vara en värdefull resurs. • Uppmuntra läsning i hemmet genom att till exempel skapa ett hallbibliotek där böcker kan lånas hem. Inkludera barnen när ni skapar hallbiblioteket; det visar att ni tycker att läsning är viktigt. Om ni också läser böckerna i hallbiblioteket på förskolan blir barnen ”ägare” av hallbiblioteket och medverkar till hemlån. • Bjud in till ett föräldramöte där ni inspirerar till högläsning i hemmet och berättar varför det är viktigt. Lyft olika former av läsning och lyssning, exempelvis digital, ljudbok och berättande. Samtala om läsningens betydelse för språkutveckling. • Stärk vårdnadshavarna i deras roll. Prata om hur viktiga de är som berättande och läsande förebilder för sina barn. • Informera vårdnadshavare när barnen besökt biblioteket eller om biblioteket har besökt förskolan. • Uppmuntra familjerna att själva besöka biblioteket. Alla är inte vana vid bibliotek; man kanske inte känner till var biblioteket ligger, att det är gratis och att barn är välkomna på biblioteket. 25