Nordisk Energi 1
NSI MOBILE WATER SOL En sammanslagning som är båd
e spännande och ge I vintras bytte den i Sverige så använda mobila vattenreningstjänsten Mobile Water Services ägare och namn till NSI Mobile Water Solutions. Förutom ett utökat utbud av snabba och pålitliga insatser inom rening av processvatten erbjuds nu kunder inom energi och massa- och pappersindustri samma mobila expertis för rening av avloppsvatten. – Kunderna är bara positiva. En som jag precis var ute hos för att diskutera fortsatta insatser för vattenrening lös upp när jag nämnde våra nya mobila tjänster på avloppssidan. Vad bra! sa han. En del av vår utrustning är faktiskt lite föråldrad och har sina svagheter, så det vore perfekt om vi kunde diskutera både processvatten och avloppsvatten samtidigt, berättar Per-Åke Lindström, aff ärsutvecklingschef Norden för NSI Mobile Water Solutions. Det var i december 2022 som Veolia sålde sin europeiska division för mobila vattenreningstjänster, Mobile Water Services, till Nijhuis Saur Industries. Ett nederländskt företag med lång historia och expertis inom behandling av avloppsvatten, och där grundaren hade efternamnet Nijhuis. Så vad ska svenska kunder säga i fortsättningen? Det holländska namnet är ju lite svåruttalat. – Säg Mobile Water Solutions. Det räcker, säger Per-Åke Lindström, som liksom övriga svenska medarbetare arbetar vidare som vanligt efter ägarbytet och sammanslagningen. Intressant nog är faktiskt NSI Mobile Water Solutions svenskägt. År 2020 köptes det nederländska företaget upp av franska Saur Group, en global leverantör av olika vattentjänster, som sedan 2018 ägs av det stora svenska investmentbolaget EQT. Under 2023 kommer EQT sälja av halva sitt innehav och fortsätta som delägare. NU ÄNNU STÖRRE MOBIL FLOTTA OCH NÄRVARO Efter sammanslagningen har Mobile Water Solutions nu tillgång till 500 mobila enheter, sju depåer och ett fl ertal regenereringsanläggningar för jonbyte, där 50 miljoner liter hartser regenereras årligen. För svensk och nordisk del är det för närvarande från depån i Heinsberg, utanför Düsseldorf i västra Tyskland, som man rycker ut med sina trailers fyllda med exakt den utrustning som krävs för kundens anläggning. – För nuvarande kunder blir det ingen skillnad, de kan vara trygga. Vi har kvar samma kompetenta personal, utrustning och tjänster som innan och kan dygnet runt rycka ut och leverera mobil vattenrening för både akuta och planerade insatser, säger Per-Åke Lindström. Men snart kan utryckningstiden bli ännu kortare för svenska kunder, avslöjar han: – Under 2023 kommer vi också att sätta upp en depå i Sverige, för ännu snabbare insatser och ökad närvaro. Det ska verkligen bli roligt. Vi har också börjat anställa fl er teknikresurser i Sverige. Personal som snabbt kan bistå vid både akuta insatser och återkommande tillsyn ute på kundernas anläggningar.