Nordisk Energi 1
PANNDAGARNAAKTUELLT ➛ kunder som har pannor av ol
ika slag. De har då ansvarat för att pannorna förses med rätt typ av gas på rätt sätt genom att tillhandahålla tekniska lösningar för att mäta, styra och reglera gasfl ödet fram till pannan. – I dagsläget är det ofta så att pannor är byggda för en viss typ av gas, till exempel biogas, naturgas eller propan. Eftersom olika gaser har olika egenskaper behöver de olika typer av dysor i pannorna för att brinna på ett bra sätt, förklarar Peter Rydebrink. I och med att energimarknaden ser ut som den gör menar han emellertid att intresset och behovet ökar för att kunna blanda olika gaser och därmed öka fl exibiliteten. – Det gör att många panntillverkare tar fram smartare och smartare lösningar för sina pannor, så att deras brännare klarar av en bredare mix av gaser, men vi bygger och levererar idag också blandningsstationer, där vi blandar två eller fl era gaser med varandra för att uppnå en viss specifi kation som gör att gasen brinner på ett bra sätt i den panna som kunden har, säger Peter Rydebrink. Nyfi kna på vätgas Peter Rydebrink talar också om att de på Euromekanik jobbar mycket med både produktion, komprimering, lagring och distribution av vätgas. Han betonar att de har många kunder som funderar på att byta ut någon form av fossil gas mot grön vätgas, som produceras genom elektrolys med hjälp av el från förnybara källor. – Vi ser en trend som innebär att många kunder som idag bränner en gas, eller något annat bränsle som pellets, är nyfi kna på om de kan ersätta en del av bränslet med vätgas eller skapa backup-system som är baserade på vätgas, meddelar Peter Rydebrink. Eftersom de på Euromekanik kan mycket om vätgas och mycket om säkerhetsfrågorna kring vätgas menar han att deras infallsvinkel i dessa projekt ofta är hur man säkerställer tillgången på vätgas på ett säkert sätt och hur man blandar befi ntliga gaser med vätgas på ett sätt som gör att pannan fortfarande fungerar som den ska. – En fråga som alltid uppstår är hur man tar hand om vätgasen i pannan. Vi tittar därför på lösningar för att blanda in vätgasen succesivt, i takt med att man får tillgång till mer vätgas, men vi jobbar också nära kunderna och deras pannleverantörer för att anpassa pannan så att den kan hantera vätgas. Det kan antingen handla om att man har så kallade dual fuelbrännare, som gör att man kan bränna två olika gaser i pannan, eller att man har någon annan lösning som gör att pannan kan hantera en större spridning av gaser. Alternativt kan vi blanda gaserna innan de kommer fram till pannan så att man får fram rätt specifi kation, berättar Peter Rydebrink. Produktionsanläggning för grön vätgas Peter Rydebrink lyfter också fram att Euromekanik är ett av de få företag i Sverige som designat och byggt en komplett anläggning för vätgasproduktion i industriell skala. – I projektet ZEHTC, där Siemens Energy i Finspång var projektledare, byggde vi tillsammans med dem en produktionsanläggning för att tillverka grön vätgas, som de använder för att testa sina gasturbiner med, säger Peter Rydebrink. Han beskriver att projektet inkluderade både elektrolys, komprimering och lagring, för att de skulle kunna förvara tillräckligt mycket vätgas för att kunna utföra sina turbintester. – Anläggningen levererades 2021 och har varit i drift sedan dess, tillägger Peter Rydebrink. Minskar fossilberoendet Bakgrunden till det stora intresset för att använda vätgas som bränngas är enligt Peter Rydebrink EU:s tydliga mål för att minska fossilberoendet, både på grund av klimatfrågan och av geopolitiska skäl. – Att få bättre kontroll över sin egen energitillförsel har blivit jätteviktigt i många länder i EU och givetvis även i Sverige, kommenterar Peter Rydebrink. FÖR ATT KUNNA FASA UT FOSSILA BRÄNSLEN ÄR DET ANTINGEN NÅGON FORM AV ELEKTRIFIERING ELLER VÄTGASPRODUKTION MED HJÄLP AV EL FRÅN FÖRNYBARA KÄLLOR SOM ÄR LÖSNINGEN. FÖR VÄLDIGT MÅNGA PANNOR ÄR ELEKTRIFIERING IDAG INTE ETT RIMLIGT ALTERNATIV. DÅ ÄR DET MYCKET SMIDIGARE ATT ERSÄTTA DE FOSSILA BRÄNSLENA MED VÄTGAS" Han påpekar också att den ekonomiska drivkraften blir allt viktigare och att handeln med utsläppsrätter gradvis kommer att göra att utsläpp av fossil koldioxid blir dyrare. – För att kunna fasa ut fossila bränslen är det antingen någon form av elektrifi ering eller vätgasproduktion med hjälp av el från förnybara källor som är lösningen. För väldigt många pannor är elektrifi ering idag inte ett rimligt alternativ. Då är det mycket smidigare att ersätta de fossila bränslena med vätgas, menar Peter Rydebrink. ◆ Värmeväxlare och tryckkärl för energi och industri • Design för n iy nsta a onti ll • Skräddarsytt för utbyte www.ramab.se – 044-699 50 62 Nordisk Energi 2 2023