Nordisk Energi 1
PANNDAGARNA AKTUELLT Skövde Energi lanserade, til
lsammans med Toveks Bil, Holmgrens Bil, Bravida och MVS, under 2022 batterilager för publik snabbladdning med högre eff ekt för elbilar i Skövde. Genom att batterilager placeras så långt ut i elnätet som möjligt, ute hos kunderna, menar Johan Magnusson att samhällsnyttan ökar. Illustration: Skövde Energi AV ALARIK HAGLUND J ohan Magnusson har lång erfarenhet inom energibranschen. Efter att ha spenderat 15 år på Tekniska verken i Linköping har han främst jobbat som konsult och han driver sedan 2016 konsultföretaget Kalvö Consulting. – Jag har bland annat jobbat med driftsättning av anläggningar, som pannor, turbiner och rökgasreningsanläggningar, främst inom energibranschen, men även inom pappers- och massaindustrin. Det har lett till att jag suttit på diverse olika tillfälliga chefspositioner. Jag har varit allt från projektledare till driftchef, produktionschef och ångmästare, som det så vackert heter inom pappersindustrin, berättar Johan Magnusson. Nordisk Energi 2 2023 Sedan ett par år tillbaka talar han om att han jobbat som strategisk utvecklingsledare och projektledare på Skövde Energi inom ett nybildat aff ärsområde som heter energitjänster, där man arbetar med nya aff ärsmodeller i energibranschen. – Det handlar i första hand om batterilager och mitt huvuduppdrag har varit att titta på hur de kan få in batterier i sin aff ärsmodell, förklarar Johan Magnusson. Dubbel nytta I sitt arbete poängterar Johan Magnusson att han inte fokuserat på batteriteknik utan på hur batterier kan tillämpas och var i energisystemet de gör mest nytta, både för elnätet och ur ett ekonomiskt perspektiv. – Det jag kommit fram till är att batterier i de fl esta fall gör mest nytta om de befi nner sig så långt ut i elnätet som möjligt, ute hos kunderna, säger Johan Magnusson. Om kunden själv äger batteriet påpekar han att de så klart också får den största delen av intäkterna för batteriet. Han lyfter bland annat fram bilhandlare som ett tydligt exempel. – Normalt sett säljer de bilar, men plötsligt får de besked på att de ska ha fordonsladdare med stor eff ekt. De har då i stort sett aldrig nätanslutningar som klarar av det. Med hjälp av ett batterilager kan de ofta möjliggöra ➛ 65