Nordisk Energi 1
PANNDAGARNA AKTUELLT N DYR PARATION – Det kostar
jättemycket pengar att avskilja koldioxiden och det kräver mycket energi, understryker Anders Lyngfelt och tillägger att den värmemängd som går åt är nästan 40 procent av det totala värmevärdet hos bränslet. Vid kemcyklisk förbränning förklarar han att man i stället har både en luftreaktor och en bränslereaktor och att man använder en syrebärare, i form av metalloxidpartiklar, för att transportera syret från förbränningsluften till bränslet. Det sker genom att syrebäraren cirkulerar mellan luftreaktorn, där den tar upp syre, och bränslereaktorn, där den reagerar med bränslet och det bildas koldioxid och vattenånga. Eftersom vattenångan lätt kan skiljas från koldioxiden genom att gasen kyls ner betyder det att man kan få ut ett fl öde av nästan helt ren koldioxid från bränslereaktorn, utan att det krävs någon separationsprocess. - Det gör att det blir mycket billigare och att det går åt mycket mindre energi, kommenterar Anders Lyngfelt. Mer än 4 000 timmars drifterfarenhet För att ta reda på om kemcyklisk förbränning skulle fungera i verkligheten berättar Anders Lyngfelt att de lyckades få ihop pengar så att de kunde bygga en pilotanläggning, som när den startades 2003 demonstrerade processen för första gången. – Vi körde den i 100 timmar och det fungerade perfekt. Vi hade 100 procents koldioxidinfångning och 99 procents omvandling av bränslet, säger Anders Lyngfelt. ➛ Nordisk Energi 2 2023 Genom att tillämpa kemcyklisk förbränning vid förbränning av biomassa är det möjligt att uppnå stora minusutsläpp. Samtidigt innebär en anläggning för kemcyklisk förbränning inte någon större merkostnad jämfört med en konventionell anläggning för förbränning av biomassa med en cirkulerande fl uidiserad bäddpanna. För ett 40 meter högt reaktorsystem på 200 megawatt, bestående av en luftreaktor (blå) och bränslereaktor (röd), uppskattas den extra kostnaden motsvara kanske 10 kronor per ton infångad koldioxid, vilket är mycket lite i sammanhanget. Illustration: Anders Lyngfelt 55