Nordisk Energi 1
P AKTUELLT laddning med sin befi ntliga anslutnin
g mot elnätet. Samtidigt får de också in intäkter för batterilagret på stödtjänstmarknaden. De har alltså dubbel nytta av batterilagret, förklarar Johan Magnusson. Han tillägger också att det är jättebra för elnätet, eftersom det betyder att nätet inte behöver byggas ut för att möjliggöra bilhandlarnas fordonsladdning. – Det sparar resurser och möjliggör andra etableringar på elnätet, kommenterar Johan Magnusson. Stor samhällsnytta Även om han inte kan räkna ut vad det exakta ekonomiska värdet blir för elnätet och för samhället i stort tror Johan Magnusson att samhällsnyttan med batterilager är mycket större än man tänker sig och han skulle önska att någon kunde sätta ett pengabelopp på värdet. – Jag upplever att den här diskussionen är för liten. Man tittar mycket på att det är en bra aff är att sätta ut batterier på elnätet som jobbar med att sälja stödtjänster till Svenska kraftnät. Det är klart att det gör nytta för nätet i stort, men om man gör samma sak längre ut i nätet, hos en kund, så ger det ytterligare samhällsnytta, säger Johan Magnusson, och understryker att man på så vis både avlastar elnätet och får livskraftiga företag, som får en inkomstkälla till. En anledning till att den här typen av batterilager inte fått så mycket uppmärksamhet tror han är att det är mer komplicerat för energibolagen att placera batterilager ute hos en kund, vilket gör att många idag väljer att inte göra det. Han anser emellertid att energibolagen får tillräckligt bra betalt för att de ska kunna ta sig an den uppgiften. Virtuellt kraftverk Johan Magnusson menar också att alla kraftvärmeverk bör ha ett batterilager som matchar deras elproduktion. – Dels är det en jättebra aff är, men eftersom de redan är elproducenter är det också bra om de kan göra den produktionen bättre för elnätet, säger Johan Magnusson och tillägger att de ofta har utrymme och möjlighet att installera batterilager på ett förhållandevis enkelt sätt. Han nämner dessutom att han idag jobbar mycket med Varberg Energi för att få in batteriresurserna i samma nätverk som andra typer av resurser, som vindkraft, solenergi, fordonsladdning och industrier, och knyta ihop dem digitalt. – Man kan kalla det för ett virtuellt kraftverk, som på digital väg kopplar de här resurserna med och emot varandra på olika sätt. I framtiden tror vi att man kommer att kunna göra bilaterala aff ärer mellan olika delar av elnätet genom att köpa och sälja resurser via en digital plattform. Det innebär till exempel att ett batteri hos en bilhandlare i Alingsås kan sälja eff ekt till mig som har ett företag i Mariestad, förklarar Johan Magnusson. Han påpekar att de i Varberg redan knutit ihop fyra olika typer av resurser, i form av vindkraftverk, solpaneler, batterilagring och villor. ◆ ANNDAGARNA JOHAN MAGNUSSON MENAR OCKSÅ ATT ALLA KRAFTVÄRMEVERK BÖR HA ETT BATTERILAGER SOM MATCHAR DERAS ELPRODUKTION. Ekströms Värmetekniska levererar Rökgaskylare, Ekonomisers, Lu�förvärmare och Kulsotningsanläggningar för tex industri, kra�värme‐ och fartygspannor. Economiser & Lu�förvärmare Jämtkra� ‐ Östersund Sumitomo SHI FW Rökgaskylare Billerud ‐ Frövifors Andritz Rökgaskylare e�er Mesaugn Metsä ‐ Kemi Valmet EKSTRÖMS VÄRMETEKNISKA AB Glasbergatan 10 ‐ SE‐125 45 Älvsjö ‐ Sweden ‐ Tel +46 8 710 09 70 www.ekstromsvarme.se Nordisk Energi 2 2023 69