Bumsen 1
Verksamhetsberättelse Tillsammans skapar vi upple
velser Styrelsens förslag till verksamhetsinriktning för BMW MC-klubben Sverige 2021 – 2022 • BMW MC-klubben Sverige står för gemenskap, aktiviteter, glädje, kvalitet och inspiration. • Klubbens främsta syfte är att ge alla medlemmar ett mervärde – oavsett grunden för motorcykelintresset, och oavsett vilken motorcykel man har eller drömmer om. • Alla, som äger en BMW-motorcykel, ska känna till klubben, och vad man kan vinna genom att vara medlem. Man behöver inte äga eller köra motorcykel för att vara medlem – och får ha motorcykel av annat märke. För att lyckas med detta vill styrelsen under verksamhetsåret 2021 – 2022 ange följande inriktning: Utveckling av regions- och distriktsverksamheten • Ökning av samarbete mellan distrikten, inom och mellan regionerna. Särskilt stöd ges till distrikt som idag har liten verksamhet. • Hemsidan är ett verktyg för att underlätta deltagande i aktiviteter som finns i andra distrikt än hemmadistriktet. • Fler aktiva funktionärer i samtliga distrikt. • Vidareutveckling av tekniska lösningar för att underlätta planering, marknadsföring och genomförande av aktiviteter. Klubbens utveckling och organisation • Administrationen ska vara effektiv. Utskick i pappersformat ska minimeras och, i den mån de förekommer, samordnas. • Hemsidan och Bumsen är klubbens officiella kanaler för kommunikation. Forum, e-post och Facebook används som komplement. • Utbildning för funktionärer i kommunikation och verktyg genomförs återkommande på DO- och regionträffar. Sektionerna mcQ och Classic fortsätter sitt arbete med stöd från styrelsen. Fokusfrågor 2021 – 2022 • Vidareutveckling av hemsidan fortsätter löpande under perioden • Klubbens grafiska profil vidareutvecklas • Ny klubblogotyp – BMW har ändrat utseende på sin logotyp och format på klubblogotyperna • Medlemstidningen Bumsen • Sortimentet i klubbshopen • Kommande årsträff 2022 • Trafiksäkerhetsarbetet • Värvarkampanj (nya medlemmar). Beslut har fattats. Arbete med kampanjen påbörjas under året. • Utbildningar för våra funktionärer i hur Microsoft 365 underlättar klubbarbetet. • Fortsatt utveckling av utbildningar och aktiviteter online i Microsoft Teams Hög kvalitet på aktiviteter • Klubbens arrangemang ska alltid genomföras på ett sätt som sätter deltagarnas säkerhet främst. • Styrelsen uppmuntrar och stödjer initiativ till ytterligare sektioner och dess verksamhet. Det kan exempelvis röra sig om ban-, grus- eller resesektion. • Medlemmar uppmuntras att delta i arrangemang även utanför det egna distriktet. Underlättas av kartfunktion på hemsidan. • Utbudet av aktiviteter i regionerna ska vara varierat och t.ex. bestå av resor av olika längd och art, kvällsturer, trafiksäkerhetsutbildning, KNIX, ban- och GPS-kurser. • Under lågsäsong förordas aktiviteter i form av exempelvis studiebesök, teorikurser, bildvisningar och andra träffar. Kommunikation • Medlemstidningen Bumsen ska fortsätta vara så bra, att den i sig är värd medlemskapet. • Hemsidan är basen för medlemsinformation online. Publicering av fotogallerier och artiklar i distrikten uppmuntras. • Sociala medier kompletterar kommunikationen i klubben. • Gemensamma funktionärsdokument hanteras i Microsoft Teams, en funktion i Microsoft 365. Klubbförsäkringen • Samarbetet med Svedea är gott och Klubbförsäkringen fungerar enligt devisen ”bäst för de flesta”. • Diskussion hålls fortlöpande med Svedea för att utveckla och förbättra innehållet i Klubbförsäkringen. • Klubbförsäkringen ska vara en orsak till att man väljer att vara medlem i klubben. • Svedea lämnar ett årligt bidrag till klubben som används för att delfinansiera säkerhetshöjande åtgärder och aktiviteter. Internationella kontakter • Klubben är aktiv inom BCEF (BMW Clubs European Federation), vilket är en förutsättning för att vara en officiell BMW-klubb. • Utökat samarbete mellan klubbtidningar inom BCEF utvärderas. Marknadsföring och rekrytering • Klubben ska synas hos handlarna och på större mc-arrangemang samt samarbeta tätt med BMW Group. • Aktuellt informationsmaterial ska finnas för mässor, hos handlare etc. • Medlemstidningen Bumsen ska aktivt vidareutvecklas och marknadsföras, då den lockar nya medlemmar till klubben. Värdegrund, klubbkänsla och gemenskap • BMW MC-klubben Sverige är öppen för alla. Diskriminering accepteras inte och ingen särbehandling skall göras. • Andan inom klubben ska präglas av ömsesidig respekt, hänsyn och en positiv människosyn samt ge alla som deltar en kamratlig, trevlig och trygg social gemenskap. • Medlemskap i klubben ska göra det roligare att köra mc. Även när eller om man inte kör/äger motorcykel, ska medlemskapet förgylla livet. Vi är med i klubben för att ha trevligt med likasinnade. • Klubben är öppen för alla oavsett motor cykelmärke. Alla, som kommer till en aktivitet, ska få ett bra mottagande och känna, att BMW MC-klubben Sverige är en klubb för dem. • Ett attraktivt och uppdaterat klubbsortiment ska bidra till ökad gemenskap i klubben och göra det enkelt att känna igen klubbmedlemmar. Bumsen 2 2021 23