Bumsen 1
Jag och min BMW En R 100 RS från Öst Det började
en höstdag 1997 när jag hittade en annons på en R 100 RS i Skåne, en 82a och den årsmodellen jag ville ha. Jag ringde ägaren som kom från Oranienburg i Östtyskland. Han berättade att han köpt cykeln 1989 och sedan kört den runt om i Europa. Efter ett år i Danmark flyttade han till Sverige 1995. Motorn hade lagt av 1997 efter 19 980 mil och nu hade han efter en viss vånda bestämt sig för att sälja den. Han frågade mig vad jag visste om gamla BMW och jag kunde berätta att jag i början av 90-talet hade köpt en krockskadad R 90 S som jag renoverat och fortfarande körde med. Han bad mej återkomma, när jag ringde igen nästa dag så hade han bestämt sig och jag skulle få köpa hans RS. Det blev en 120-milaresa i snöslask för att hämta den. En kamrat skulle ha hem en Honda 350 från Skåne samtidigt så vi kunde ta sällskap. Det visade sej vara ett vevlager som hade skurit. Både motor och växellåda behövde renoveras. Topparna skickades på renovering och fick blyfria säten. Ramen blästrades och pulverlackades. En bekant engagerades att lacka om alltihop inklusive nya packväskor. Vi valde den för året nya Audifärgen med det fantasifulla namnet Paradisgrön. Medan RS:en byggdes ihop krockade jag min R 90 S med ett rådjur hösten 1999. Det blev att få klart RS:en, så att jag sedan kunde fixa till R 90 S:en tillbaka till originalskick i lugn och ro. Våren 2000 var RS:en efter 2,5 år äntligen ute på vägen igen. Jag körde med den till sommaren 2004 då vi åkte på FIM-rallyt i Arnhem. Vid målgången stängde jag av motorn och där stod den någon timme. När vi skulle åka igen gick inte motorn runt. Träffarrangörerna kontaktade en mc-handlare som kom och hämtade cykeln och körde den till sin verkstad. Han talade nästa dag om att ett ventilsäte lossnat och han tyckte att jag skulle ta hem den. SOS International fraktade cykeln till Sverige, och jag tog tåget hem (ett äventyr det också). När jag frågade vad han skulle ha för hämtning och arbete så svarade han bara att det kostade inget, ”service for the rally”. Efter två veckor anlände RS:en med lastbil hem, bara att lyfta ur motorn igen. Firman som bytt ventilsätet stod för en ny topp och kolv, vi satte också i en sportkam och ett par Dellorto förgasare som jag kom över hos en kollega på jobbet. Det blev att åka R 90 S igen den hösten. Efter reparationen åkte jag ett par år till med RS:en innan jag köpte en R 1150 GS 2007. Då blev den stående igen ända till 2015 då svärsonen behövde en cykel att övningsköra på. Jag kom då på att det skulle vara kul att få fart på RS:en igen. Efter en service så startade den och har varit i trafik sedan dess. Den här vintern håller jag på att montera på kåpan igen och till våren ska den besiktigas för sista gången. På insidan av pärmen till handboken fann jag en körjournal som visade vart han kört. Den säger en hel del om längtan att komma ut när man levt instängd i hemlandet. Från 1989 till 1994 kördes den 16 000 mil runt om i Europa. 44 Bumsen 2 2021 Text och foto: Thomas Säwe