Bumsen 1
Brorsans betraktelser Hur det började Betraktelse
r av Bror Gårdelöf 1817 visade baron Karl Drais von Sauerbronn upp sin Laufmaschine – även kallad Draisine, senare velociped (latin för ”snabbfot”) – en styrbar sparkcykel för vuxna, byggd helt i trä, med sadel och två lika stora hjul. Löpmaskinen hade en mycket dyster bakgrund. Europa var svårt sargat efter Napoleonkrigen, och 1815 fick den indonesiska vulkanen Tomboro klotets största utbrott på tiotusen år. (Krakatau satte nytt rekord 1883.) Askmolnet blev globalt och gjorde 1816 till ”året utan sommar” – med svår missväxt och seklets värsta svältkatastrof på norra halvklotet. Tiotusentals hästar svalt ihjäl eller slaktades, så en ny sorts fordon behövdes – men trots att uppfinnaren 1817 tillryggalade sju kilometer på strax över en timma, blev den 23 kilo tunga konstruktionen ingen succé, eftersom vägarna ofta var sönderkörda. 1860 satte den franske smeden Pierre Michaux vev och pedaler i framhjulet på sin vélocipède bicycle. Nackdelen var den obefintliga utväxlingen, vilket i början löstes med större framhjul och mindre bakhjul. Extremresultatet höghjulingen – på engelska penny-farthing – hade nackdelen, att ett icke observerat hinder mycket lätt tippade cyklisten framåt. Eftersom benen kunde fastna under styret, uppkom uttrycket ”doing a header” – som kunde ge dödliga skallskador. 1885 lanserade engelsmannen John Kemp Starley sin Rover II, ”säkerhetscykeln”: Två lika stora hjul, vevparti och pedaler nedtill i en stålrörsram samt kedja med utväxling. Inom några år tillkom luftfyllda däck och frihjulsnav – i allt väsentligt vad vi trampar fram på än idag. Gottlieb Daimlers och Wilhelm Maybachs Reitwagen, också kallad Einspur, brukar utnämnas till världens första bensinmotorförsedda vägfordon och världens första motorcykel. Men deras rullande testbänk för den egna bensinmotorn – som 1885 inte orkade driva den automobil, som de redan från början ville utveckla – kallades inte Motorrad. Och trots att principerna för styrgeometri på cyklar var kända (Drais löpmaskin hade 152 mm försprång), hade Reitwagen lodrätt styrhuvud och framgaffel samt nödvändiga stödhjul. Men – redan 1882 lät italienaren Enrico Bernardi sin encylindriga bensinmotor Motrice Pia driva dottern Pias symaskin! 1884 flyttades motorn till sonens trehjuling. Världens första serietillverkade motorcykel lanserades 1894 av ångmaskinstillverkaren Hildebrand & Wolfmüller. Den 48 Bumsen 2 2021 långslagiga, horisontella vattenkylda 1,5 liters fyrtaktstwinnen med glödrörständning levererade 2,5 hästkrafter vid 240(!) rpm. Vevstakarna var fästa direkt i det massiva bakhjulet, som på ett ånglok. Bakhjulet fungerade i någon mån som svänghjul, och den egendomligt feta bakskärmen var kylarvätskebehållaren. I avsaknad av koppling måste den springas igång, och det gick inte att stanna utan att slå av motorn. Bromsen var en metallstång, som pressades ner mot vägbanan. Toppfarten var 45 km/h, vilket bör ha känts nog så äventyrligt. Cirka 2 000 exemplar byggdes, innan detta stickspår i den tekniska utvecklingen övergavs efter tre år. Hildebrand & Wolfmüllers maskin var dyr och opraktisk, konkurrensen var hård och den tekniska utvecklingen snabb. Tidiga motorcyklar kunde ha en liten motor ovanför framhjulet, som drevs med en rulle, en liten motor över eller vid sidan om bakhjulet samt den variant, som blev den nutida motorcykeln. Den svenske immigranten Oscar Hedström slog sig ihop med George Hendee och startade Indian i Springfield, Massachusetts, 1901. 1884 hade den tyske invandraren Siegfried Bettmann startat en cykelfabrik i Coventry. Tre år senare tillkom Bettmanns landsman Moritz Schulte, och i den vevan fick fabriken namnet Triumph Cycle Company. 1902 byggdes den första motorcykeln. 1903 började William Harley att tillsammans med bröderna Walter, William och Arthur Davidson bygga motorcyklar i ett skjul på en bakgård i Milwaukee, Wisconsin. Samma år tillverkade Husqvarna sin första motorcykel. 1842 vidareutvecklade Karl Drais von Sauerbronn sin Laufmaschine till ett lätt rälsfordon, som vid behov snabbt kunde lyftas av rälsen för att låta tåg passera – dressinen. Han konstruerade även en apparat för att registrera pianomusik på papper, den första tangentförsedda skrivmaskinen, en tidig stenografiapparat med 16 tangenter, den första köttkvarnen och en bränslebesparande värmeisolerad matlagningsapparat. Karl Dreis von Sauerbronn gick ur tiden 1851. Kör försiktigt.