Bumsen 1
Jorden runt kunde få ta med oss våra motorcyklar
till nästa stad om vi lovade att få sista papperet stämplat där, vilket efter mycket om och men ordnade sig till slut. Något som vi hade lärt oss under resans gång var att man måste ha med sig en stor portion tålamod. Att komma från Kina till Laos var en stor skillnad, att komma till Kambodja var som att ytterligare en ny värld öppnade sig, ännu mer fattigt, tyvärr också väldigt skräpigt och folk överallt, men som vanligt var människorna mycket vänliga. Efter 6 månader tillsammans lämnade Sara och Daniel oss för att flyga iväg på family reunion i Hanoi. Trevor och jag reste runt i Kambodja och fortsatte mot Vietnam, men närmare än 5 km kom vi inte. Våra motorcyklar var för stora för att komma in i landet. På väg mot Siam Reap hände det. Kedjan på min motorcykel hoppade av och gick inte att fixa. Ut med liftartummen och redan efter tre försök fick jag en liten lastbil att stanna. Med hjälp av förbipasserande lyckades vi få upp min motorcykel på det lilla flaket, 10 mil senare och 20 dollar fattigare kom vi fram till hotellet. Via internet fick vi tag på ett par killar som vi träffade i Dushanbe. I sin tur kände de någon som i sin tur kände någon som kunde hjälpa till att hitta en ny kedja. Dagen därpå fick vi tag på, vad som sades vara den sista passande kedjan i hela Kambodja. Självklart besökte vi Anchor Wat när vi var i Siam Reap, detta jättelika tempelkomplex som står på Unescos Världsarvslista. Staden är även känd för sitt stora utbud av kaféer, restauranger och inte minst the Pub Street, en upplevelse i sig, men glöm inte öronproppar. Visserligen hade vi en bra bit kvar till gränsen men det var dags att planera för nästa land, Thailand. Här visste vi sedan tidigare att man hade infört liknade regler som i Kina. Du måste ha speciella importpapper för mc, och du måste ha guide med dig under resan i Thailand, vilket kan kosta ett par hundra dollar/dag. Men vi hade också läst på internet att man eventuellt kunde komma förbi detta beroende på vilken gränsövergång man använde, och på tullarnas ”dagsform”. Att åka via Laos var helt kört på grund av kinesernas framfart i landet. Vi bestämde oss istället för att prova den gränsövergång som låg allra längst ner i Kambodja. Tyvärr inget Vietnam, våra motorcyklar var för stora. Favoritstället i Kuala Lampur, 765 olika att välja på. Templet Anchor Wat i Kambodja står på UNESCOs Världsarvslista. Bumsen 2 2021 33