Bumsen 1
Henrik minns Minnesgoda Bumsen-läsare kan komma i
håg min nekrolog över Bosse Rindar, som gick ur tiden 2010. Bland mycket annat skrev jag, att Bosse hade en del speciella annonser för BMW-hojar – vilket även togs upp i ett och annat inlägg på hemsidans Forum. På outgrundliga vägar hamnade en tråd från 2018 hos Henrik Carlgren, som i mars 2021 ringde mig och kompletterade berättelsen. Den är värd att föras vidare till klubbens medlemmar. Henrik var med och startade SMC. På 1960-talet arbetade han i verkstaden hos Arne Rindar, då svensk generalagent för BMW:s motorcyklar. En kund var direktör på Handelsbanken och hade redan på den tiden insett fördelarna med att åka motorcykel i Stockholmstrafiken i stället för att sitta fast i bilköer. Med en flygaroverall över kostymen var han snabbt anpassningsbar till bankmiljö. Direktören ifråga ansåg, att Henrik borde ha en framtid i bankvärlden, så det blev spårbyte i livet. Senare behövde Henrik, som då återvänt till hemorten Kalmar, tjänstledigt några månader. Banken sade nej. Henrik härsknade till och sade upp sig. I den uppkomna situationen behövde han något att njuta av, så han ringde Bosse Rindar och bad honom skicka ner en hoj. En ny R 69 S levererades prompt och parkerades på garageplanen. Dagen efter ringde det på dörren. En yngling hade sett den vackra hojen och frågade, om den var till salu. Svaret var ja, och köp genomfördes, varpå Henrik ringde Bosse igen: ”Du får skicka ner en hoj till. Jag har sålt den förra.” Detta fick Bosse att påpeka, att Henriks framtid måhända låg i att sälja motorcyklar. Så blev det. Henrik återstartade sin firma i Kalmar och sålde bland annat BMW och Honda. 1970 hade Honda CB 750 slagit knock-out på konkurrenterna. En sådan kombination av prestanda, teknologi, kvalitet och pris hade ingen erbjudit tidigare. Men helt problemfri var inte CB 750. På de tidiga modellerna var kedjan den svagaste länken – i alla fall för gasglada förare. Vid ett kedjebrott kunde den brustna kedjan samlas kring främre drevet och slå hål i motorblocket. Lägg till det, att dåtidens kedjor lär ha haft en livslängd på sådär 500 mil, så krävde transmissionssystemet både tid och pengar. Samtidigt tyckte Henrik, att försäljningen av BMW-hojar gick trögt. Alltså skapade han annonsen på bilden. Denna tände Bosse Rindar på – och utvecklade med Henriks tillstånd två egna varianter: ”Brott lönar sig inte” och ”Sluta fumla!” – den senare en uppmaning i en samtida RFSU-kampanj för kondomer. Henriks annons uppmärksammades även av tyska MOTORRAD – som publicerade den i decembernumret 1972 med påpekandet, att den var från en svensk återförsäljare. Föga förvånande var Hondas generalagent inte störande förtjust över Henriks tilltag, men han sålde uppenbarligen tillräckligt många Hondamaskiner för att förbli lokal representant även för det märket i flera år framåt. Ett trasigt motorblock innebar förstås en förorening på vägbanan. Till det kan läggas Norman Hossacks (Duoleverns konstruktör) kommentar: ”Open chain transmission lubricates the world, leaving the chain dry.” 1974 presenterades Guldvingen – med kardan – och med tiden utvecklades kedjorna till bättre hållbarhet. Senaste steget i den utvecklingen är väl DLC-kedjan (Diamond Like Carbon, en extremt hård och slitagetålig beläggning), som finns till i alla fall en del av dagens BMW-modeller. Henrik och kärbon Kerstin på Öland, vintern 1986 – 87. Deras R80/7 är försedd med dubbdäck, skidor, knäväxel och knäbroms. 50 Bumsen 2 2021 Tack, Henrik, för en bit BMW-historia i Sverige. Berättat av Henrik Carlgren, nedtecknat av Bror Gårdelöf.