BEGRÄNSADE ÖPPETTIDER bokat en visning på motorcy
kelmuséet i Otterbach, strax utanför Kaiserslautern. Muséet, som är inrymt i en före detta kyrka, grundades av den tyske tävlingförararen Heinz Luthringshauser som på 50-talet tävlade med sidvagnsekipage på sandbana och när grenen ansågs förbjöds i början av 70-talet, gick Heinz över till sidvagnsracing på asfaltsbanor. Luthringshauser blev 1970, tillsammans med sin “burkslav” Armgard Neumann tysk mästare i 500 kubiksklassen och de följande åren vann han en rad prestigefylld race. Efter sina aktiva tävlingsår, körde Luthringshauser ofta tävlingar i historiska klassen med sitt BMW RS sidvagnsekipage och gladde publiken med sin friska körning. 1980 grundade Luthringshauser sitt motorcykelmuseum. När han letade lokal, hade den protestantiska kyrkan i byn tagits ur bruk fick Heinz köpa den och kyrkan inreddes till MC-helgedom. Luthringshauser hade samlat på sig en ansenlig kollektion av gamla motorcyklar, motorer och annat som passar på ett museum och han fick snabbt hjälp av ett gäng entusiaster att få ordning på muséet. När Heinz Luthringshauser dog 1997, bara 66 år gammal, togs muséet över av en ideell förening, som driver muséet än idag. Muséet är egentligen bara öppet på sön- och helgdagar, men vi skrev ett vänligt mail och fick göra ett besök på en måndag. Vi fick en två-timmars privat visning av muséet med ambulansföraren Meico som kunnig, engagerad och mycket sympatisk guide. Inträdet kostar 2€, det mest prisvärda museibesöket jag gjort! I samlingarna finns de flesta BMW-modeller till 80-talet, bland dessa naturligtvis några av Heinz tävlingsekipage. Under sin aktiva tid hade Heinz mycket kontakter på BMW, och fick därifrån överta sådant som skulle ha gått till skrot - bland annat en BMW R75 i “uppskuret” skick, som användes som blickfång på mässor och utställningar. Den riktiga rariteten torde dock vara en 250-kubiks BMW-boxermotor, som aldrig kom längre än till prototypstadiet. Motorn har direktinsprutning och en hel del exotiska material, men den En BMW K100-motor där en vevstake gått av, och slagit sönder hela vevhuset!. fungerade aldrig som tänkt och kastades i skrot-bingen av BMW:s motorutvecklare. Detta enda exemplar hittades av Heinz Luthringshauser, som fick den och sparade den till sitt museum. BMW Classic tjatar regelbundet på muséet att få köpa tillbaka motorn - det är det enda exemplar som byggts, och BMW-folket blev som tokiga när de fick reda på att den fanns kvar! Svaret BMW får är varje gång detsamma: “Hade ni velat ha kvar motorn, skulle ni inte ha kastat den i skrotbingen!” Övrigt i samlingarna omfattar mycket av den omfattande MC-produktionen i Tyskland på 50-60-70-talen. Bland tyska tillverkare som finns representerade återfinns exempelvis TWN/Triumph (Triumph-Werke Nürnberg, en tysk “avknoppning” av brittiska Triumph), Adler, Simson, DKW, MZ, NSU, Horex, Hoffmann, Maico, Heinkel, Miele, Wanderer, Zündapp med flera. En del utländska märken finns också representerade som Honda CB750, Yamaha 125 AS1 och Honda CB125 och även Aermacchi/Harley Davidson med flera. När vi var klara med besöket, beundrades våra åkdon - varsin BMW R90S - vederbörligen av vår värd Meico, som visserligen tycke de var alldeles för nya för hans smak (årsmodell -74 resp -76), men önskade oss hjärtligt välkomna åter. Meico tyckte vi kunde ordna en klubbresa Övre våningen med div. udda motorcyklar, Otterbach. till muséet, och vi tackade honom med ett par “buffar” från BMW MC-klubben Sverige. Har ni vägarna förbi Otterbach är Motorradmuseum Heinz Luthringshauser definitivt värt ett besök - och kommer ni en annan dag än söndag, kan ett mail eller ett telefonsamtal ge en alldeles egen visning, om ni har tur. Muséernas hemsidor: awe-stiftung.de motorradmuseum-heinzluthringshauser.com 35