FINTOURING EN RESA I VÄRDIGHET PÅ VETERANHOJ TILL
GARMISCH EN HÄRLIG NOSTALGIRESA I DAGBOKSFORM. En resa kan vara spännande på en ny hoj men ju äldre hojen är desto mer kan tänkas gå sönder! Här åker två vänner till Garmisch och trots att saker går sönder blir resan en hel upplevelse. Följ med på veterantouring! AV: NILS-ERIK RINGLANDER R 36 90S var en, numera legendarisk och lite kultbetonad, BMW-modell som tillverkades 1974-1976. Sammanlagt gjorde man 17 465 enheter. På sin tid en sportmaskin med 67 frustande hästkrafter och en toppfart på över 200 kilometer i timmen. Accelerationen uppges till 4,8 sekunder 0 till 100. R90S-motorn bränslematas av tvåDell’orto 38 millimetersförgasare med mekanisk accelerationspump. Efter en hel del sökande kom Gunnar på sensommaren 2017 över sin R90S i kulören ’Silberrauch’ av årsmodell 1974 och i januari 2018 hittade jag en 76-a i ’Daytonaorange’. Inledningsfasen krävde en del arbete för Gunnars maskin var nerplockad och kom i lådor där den legat ett ansenligt antal år. Min var i ett stycke men hade inte varit startad på 13 år. En hel del arbete krävdes på bägge håll för att få motorcyklarna i körbart och besiktigat skick men på sensommaren 2018 var det klart och framtidsplaner kunde börja smidas. Vi bestämde sent 2018 att färden skulle gå till BMW Motorrad days 2019 i Garmisch-Partenkirchen, en nätt tripp på dryga 300 mil tur och retur. Jag gjorde liknande fast längre resor redan 1980 och 1981 på just en Daytonaorange R90S så att det skulle vara genomförbart hyste jag inga tvivel om. Vi valde mellan ett par ruttalternativ men kom fram till att Tyskland var att föredra framför Polen. Huvudargumentet var att med gamla tyska hojar kan det vara en fördel att vara i närheten av just tyska mc-verkstäder. Vi kom också överens om att köra off-autobahn så mycket som möjligt och lyckades komma över de rutter som kördes när D10 ordnade ’väst möter öst’-resan för ett par år sedan. 1 juli: Mötesplats och utgångspunkt blev Göstas konditori i Smålandsstenar där resan inleddes med en kopp kaffe och en biskvi. Vi körde därefter Nissadalen ner mot Halmstad. I Oskarström sade Gunnar över interkom att hans bakhjul kändes konstigt och jag kunde se att det kastade lite i sidled. Framme i Halmstad stannade vi utanför Biltema och kunde konstatera att