Dagens Transport & Logistik nr 1 2024 1
ANNONS FAKTA På Gothenburg RoRo Terminals 7 kaj p
latser hanterar vi dagligen omkring 1500 enheter samt 215 intermodala transporter på vår kombiterminal. Årligen rullar vi av och på bl a 320 000 RoRoenheter, 1 miljon ton papper och 100 000 nyproducerade personbilar. Totalt omsätter vi över 6 miljoner ton gods varje år. Samtliga medarbetare är specialister och är i högsta grad involverade i hållbarhetsarbetet mot en bättre och säkrare terminal . Vikten av att minska Sveriges ekologiska avtryck inom transportsektorn Varje år inkommer miljontals varor till hamnen i Göteborg och blir distribuerade vidare till och från hela Sverige och Norge. Som ägare av den största RoRo-terminalen i Skandinavien slår nu Gothenburg RoRo ett slag för hållbarheten – och vikten av att minska Sveriges ekologiska avtryck inom transportsektorn. Gothenburg RoRoTerminal hanterar alla former av rullande gods såsom trailers, fordon och upplastade containers på fartyg och järnväg. På terminalen lossar och lastar företaget fartygen och tågen samt sköter tullhantering. Gothenburg RoRo Terminal arbetar med hela kedjan – alltså potentiellt, från en enhet i norra Sverige med tåg, söderut till Göteborg via Gothenburg RoRo Terminal för vidare färd via sjö och järnväg till slutkund. Allt för att minska Sveriges ekologiska avtryck inom transportsektorn. Gothenburg RoRo Terminals Hållbarhet sys ihop med ett startkt engagemang från våra ägare, kunder och våra medarbetare. -Vi ser en kraftig ökning på vår Crossdockverksamhet för papperskunder och våra intermodala lösningar. Nu sätter vi in kassettlösningen på inte bara Immingham i England utan också Gent och Zeebrugge i Belgien, säger CEO Maria Franksen. Godset ankommer till vår Intermodalterminal dag ett och går samma dag i vårt kortsjönätverk. Genom vårt kontinentalnätverk når vi hela Europa, Turkiet och Marocko, fortsätter hon. Energieffektiva lösningar De steg som implementerats för att säkerställa hållbarhetsperspektivet på företaget är exempelvis att samtliga maskiner går på el eller miljöbränsle. Fartygen kan koppla på sig på Shore Power vilket innebär att de inte behöver ha motorerna i gång vid kaj – vilket hela staden mår bra av. Vidare erbjuder Gothenburg RoRo Terminal en Green lane. Detta är en snabbfil på terminalen för de åkerier som väljer eldrivna fordon. Terminalen är även en viktig del av Göteborgs och DFDS stora initiativ att skapa en Green Corridor mellan Göteborg och Gent i Belgien. – Utöver dessa lösningar är samtCEO Maria Franksen. liga av våra utsläpp reglerade och kontrollerade av Göteborgs utsläppspolicy. Vi vill att både våra kunder och samhället i stort ska känna sig trygga med att Gothenburg RoRo Terminal står i framkant för att hitta hållbara lösningar för framtiden, avslutar Maria Franksen n ’’ VIKTIGT FÖR OSS Hållbarhet för oss är att tillsammans med våra medarbetare bidra genom att följa värdegrunden, utvecklas och utveckla. Tillsammans är vi starka. Vi använder våra specialister på terminalen Gothenburg RoRo Terminals ledord för att skapa ett starkt engagemang: Vad kan jag göra för att du skall lyckas?” Anders Eriksson Manager Center of Excellence & Customer Relations 11