Dagens Transport & Logistik nr 1 2024 1
Eftersom vi inte lär få se någon vätgasinfrastruk
tur i Norrland i form av ett nät av pipelines inom överskådlig tid, kommer alla förbrukare att få skapa sin egen gas i sina egna elektrolysörer, som exempelvis Hybrit gör. Bilden visar elektrolysörerna hos Hybrit-projektet i Luleå. De framställer vätgas som värms till tusen grader och går vidare direkt till framställningen av järnsvamp. Vi talar megawatt elektrisk energi. De vita tankarna i bakgrunden mellanlagrar syret och vätet. BILD: HYBRIT. naden till tankstationer som tillhandahåller vätgas producerad med 100 procent förnybar energi. Åtgärder Den svenska Energimyndigheten sätter dock ned foten och föreslår ett 30-tal åtgärder för att snabba på utbyggnaden av vätgastankstationer i landet. Däribland: Utveckla nationell samordning för utbyggnad av tankinfrastruktur för vätgas. Det är klokt, eftersom vi inte kan ha en sorts tankstationer i Sverige och en annan i Norge, till exempel. Utveckla investeringsstöd till vätgastankstationer. Som visats tidigare i denna artikel är intresset för utbyggnad lågt på grund av liten efterfrågan. En knuff framåt behövs. Komplettera relevanta regelverk för hantering av vätgas. Klokt igen. Vätgasen är inte ofarlig och kunskaDAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2024 perna i samhället är sannolikt allt för låga. Effektivisera tillståndsprocesser för etablering av tankstationer för vätgas. Och äntligen har man insett att tillståndsprocesser som sträcker sig över flera år inte är hållbara, utan bara kommer att verka som bromsklossar. Ge lämplig myndighet i uppdrag att följa upp AFIRs krav på möjlighet till engångstankning av vätgas. Här ger man sig på hjärtat av problemet för elbilsladdning för att se till att det inte ska hända med vätgasmarknaden. Texten fortsätter: Idag upplever användare ett fragmenterat landskap för betallösningar inom i synnerhet laddning av elfordon, där oftast avtal behöver ingås mellan elbilsförare och den som erbjuder laddning. Enligt AFIR (EU:s Alternative Fuel Infrastructure Regulation) finns krav på att slutanvändaren ska erbjudas möjlighet till engångstankning vid tankning av vätgas på publika laddpunkter. Implementeringen av kravet på möjlighet till engångsladdning och engångstankning behöver följas upp av lämplig myndighet. Till stor del är dessa åtgärder en kopia av Europarådets krav för en utbyggnad av el- och vätgasinfrastruktur från 2025 till 2030, så som rådet beslutade den 25 juli 2023. Vätgasdagarna 2023 Den 5–6 december arrangerades Vätgaskonferensen 2023 av Energiforsk, Luleå Tekniska Universitet, CH2ESS, Rise, Vätgas Sverige, Energigas Sverige och Energiföretagen, under mottot ”När, var och hur ska vi använda vätgas i Sverige?”. Konferensens mål var att genom presentationer, workshops och nätverkande öka kunskapen om vätgasens roll i á 41