Dagens Transport & Logistik nr 1 2024 1
Vätgasdagarnas logotyp utförd med vätgas. l 15 mi
ljoner bussar (25 procent av alla bussar). l 20 procent av alla dieseltåg. l Cirka 12-20 procent av all världens energiförsörjning. Men det är utsikter för 2050. Den onda cirkeln Nu är det 2024 och vi befinner oss i princip i en ond cirkel. Alla vet att vätgas är fint för det ger inga skadliga avgaser vid förbränning. Men användningen av vätgas för transporter DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2024 får ingen riktig fart för att: 1. Det finns alldeles för få vätgasdrivna fordon För att 2. Det lönar sig inte för att det finns alldeles för få vätgastankstationer För att 3. Det finns ingen infrastruktur för att fylla på tankstationerna För att 4. Tillstånd och miljöprövningar tar alldeles för lång tid. 5. Tillbaka till punkt 1. Standardiseringsproblem igen? Det har till exempel visat sig att det är svårt att komma överens om vilket gastryck som ska användas på tankstationerna. Vissa förordar 350 bars tryck medan andra vill ha 700 bar. Låt oss hoppas att vi inte kliver in i samma situation som skapat problemen med olika typer av elbilsladdare, kontaktdon, spänningar, lik- och växelspänning, samt den stora mängden mobilappar som behövs för att kunna resa en längre sträcka. á 39