Dagens Transport & Logistik nr 1 2024 1
I en första omgång har EU tagit fram sex områden
som ska omfattas av reglerna. när det gäller uppgifter och beräkningar av koldioxidutsläpp. Nya affärsmöjligheter Hur ska en importör se på CBAM? Framför allt är det ett led i att globalt minska utsläppen av koldioxid och skapa rättvisare förutsättningar mellan att producera en vara i eller utanför EU, anser Peter. Men företaget måste förbereda sig på den kommande rapporteringen. Från och med 2026 blir det krav på betalning. Även om betalningen kommer att starta först om två år finns det skäl att se över marknaden för de importerade varorna. Hur avgiften kommer att påverka försäljningspriset och kommande affärsmöjligheter är DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2024 naturligtvis oklart i dagsläget. Men företaget bör redan nu ta hänsyn till det. Den inhemska marknaden kan påverkas när företag hellre väljer leverantörer inom EU framför leverantörer utom EU eftersom man måste betala en avgift. Samtidigt kan länder runt om i världen följa EU:s exempel och införa liknande system för att begränsa koldioxidutsläpp. Har en tillverkare utanför EU redan betalat utsläppsrätter ska importören kunna tillgodoräkna sig det vid importen och slippa betala avgifter. EU:s regelverk blir ett föredöme i kampen om att rädda klimatet i världen. Då kommer saken i ett annat läge för de svenska importörerna och om avgiften blir kvar är en fråga för framtiden. Till dess pågår EU:s arbete mot en klimatmässigt hållbarare union. n Peter Klintbergs tips för att förbereda rapporteringen inför CBAM 1. Se över klassificering och varukoder när ni importerar varor. Korrekt klassificering är centralt för att avgöra om varan omfattas av CBAM. 2. Upprätta dialog med era leverantörer om mängden koldioxid som tillverkningen skapar. 3. Ta fram ett internt arbetssätt som inkluderar de avdelningar och funktioner som ska delta i rapporteringsarbetet. 19