Dagens Transport & Logistik nr 1 2024 1
Deltagarna vid Vätgasdagarna 2023 fick rösta om o
lika aspekter av införande av vätgas i samhället. Med ”vätgasinfrastruktur” menas samhällets (medborgare, industri) omställning till vätgas för transport och uppvärmning i allmänhet. ”De flesta ansåg att kommunerna har allt för liten kunskap om vätgas” á energi- och klimatomställningen. Under detta högintressanta branschmöte fick 350 representanter för svensk vätgasindustri, akademi, konsulter, myndigheter, kontrollorganisationer, instrumenttillverkare träffas och visa upp sina projekt och lyssna på föreläsningar av olika svårighetsgrad. Det fanns en hel del entusiaster som ville sälja vätgaslösnignar, antingen enskilda tankstationer, olika mätinstrument eller en hel infrastruktur för vätgastankning fordon eller flygplan. Men den röda tråden var ändå att det är fint med vätgas, men vi har ingen. En undersökning på plats visade att de flesta ansåg att kommunerna har allt för liten kunskap om vätgas. Att skaffa byggnadstillstånd för tankstationer för vätgasdrivna bilar har också hittills visat sig väldigt krångligt, för att inte tala om problemen med att faktiskt fylla på sagda tankstationer med gas. DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2024 Sverige har dessutom lovat EU att vara med på utbyggnadsplanen, vätgaskorridoren, vilket i korthet innebär att vi ska bygga tankstationer minst var tvåhundrade kilometer utmed de stora vägarna. Kartor presenterades för utbyggnaden men samtidigt framhöll man att det skulle komma att ta väldigt lång tid att få tillstånd för utbyggnaden och olika miljögodkännanden, samt att det skulle dröja länge innan vi hade den vätgasinfrastruktur som skulle medge att tankstationerna kunde fyllas på vid behov. Förmiddagarna bestod av föredrag och paneldebatter i stora plenisalen, medan eftermiddagarna var mera specialiserade och var sammansatta av föreläsningar av ”hårdare” teknisk natur. Exempel på detta var ämnen som hur vätgas skulle kunna användas i den marina sektorn, såväl som inom flygsektorn, frågan om hur gasen ska kunna levereras, hur Föredragshållare vid Vätgasdagarna Vätgasdagarna erbjöd ett oerhört utbud av kunniga föredragshållare. Med uppbådande av tillräcklig energi kunde man höra och se Nilsson Energy, P2X Nordic, Rocky Mountain Institute, VTT, The European Hydrogen Bank, Regeringens innovations- och forskningsråd, Nordic Energy research, Vätgas Sverige, Volvo, Scania, Euromekanik, Powercell, Lindholmen Science Park, Fortum, AFRY Management Consulting, Härlundabygden AB, P2X Solutions Oy, Clic Innovation, Chalmers, Kraftringen, Statkraft, Sigholm Tech AB, Energistrategipodden med flera. Det var sålunda ett mycket brett spektrum av kunskap och ämnen, både från dem som ville leverera vätgasinfrastruktur, till dem som hade granskat situationen kritiskt och hade sina tvivel. samhällets kunskapsnivå ska kunna höjas, med mera liknande. Deltagarna fick rösta om olika aspekter av införande av vätgas i samhället. De röstande får räknas som absoluta auktoriteter på området. á 43