Dagens Transport & Logistik nr 1 2024 1
Vad har e-handlare i USA att lära sig om hur den
svenska och europeiska marknaden fungerar? Mats Fischerström och Axel Lindgren, e-handelsevangelister från nShift och specialister på e-handel i Europa, åkte till USA och delade med sig av sina kunskaper, utmaningar och möjligheter på Global E-Commerce Leadership Forum i New York. FOTO: NSHIFT Europa förmedlar insikter om konsumentbeteende till USA E-handeln har utvecklats och nu lockar utländska kunder, vilket ger svenska företag chans till global framgång. Mats Fischerström och Axel Lindgren, experter inom europeisk e-handel från nShift, delade sina insikter på Global E-Commerce Leadership Forum, GELF, i New York. AV STINA WICKENBERG DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2024 A tt lyckas sälja från USA till Europa kräver djup förståelse. Europa är inte en homogen marknad; skillnaderna mellan länder som Spanien och Sverige, både geografiskt och demografiskt, är betydande. Betydelsen av leveransoch betalningsalternativ för konsumenten En central aspekt för de som säljer till Europa är att förstå leveransalternativens roll. I USA dominerar fyra stora paketleverantörer marknaden med hela 98 procent. Europa har en mer fragmenterad marknad där konsumenter inte bara är lojala mot varumärken utan också mot leverans- och betalningsföretag. Att ignorera mångfalden kan kosta försäljning, och att erbjuda endast amerikanska alternativ kan vara ett allvarligt misstag, säger Axel Lindgren. Mats Fischerström delar ett exempel: ”Min son behövde en basebollhandske, en sport som är mindre vanlig i Sverige. Vi letade från ett specifikt amerikanskt varumärke men möttes av ett enda leveransalternativ: hemleverans under arbetstid eller hämtning långt á 21