Dagens Transport & Logistik nr 1 2024 1
Göteborgs Hamns godsvolymer, helår 2023 2023 2022
Den svenska basindustrins exportframgångar var starkt bidragande till hamnens volymrekord under 2023. BILD GÖTEBORGS HAMN AB. Container, TEU Järnväg, TEU Ro/ro enheter Nya bilar Passagerare Kryssningsanlöpning Energi (m ton) Torrbulk 914 000 473 000 540 000 267 000 1 514 00 81 18,4 439 00 885 000 518 000 561 000 238 000 1 414 000 81 22,3 375 000 3% -9% -4% 13% 7% 0% -17% 17% TABELL: GÖTEBORGS HAMN * En TEU (twenty-foot equivalent unit) motsvarar en tjugofotscontainer. ** Sveriges marknadsandelar sammanställs av branschorganisationen Sveriges Hamnar. Detta med viss eftersläpning – senaste tillgängliga siffrorna gäller för Q1-Q3 2023. Hamn och skandinaviska inlandet transporteras via järnväg. Även om det har varit en nedgång jämfört med 2022, visar sista kvartalet en viss återhämtning. Roro-trafiken, som involverar trailers och rullande gods, har sett en minskning på 4 procent, i linje med det generella trenden i Europa. Trots detta har Göteborgs Hamn klarat sig relativt bra jämfört med andra hamnar. DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2024 Nya bilar och bulklastsegmentet har sett ökningar under 2023, med en 13 procent ökning i hanteringen av nya bilar och en 17 procent ökning i hanteringen av konventionella torrbulkfartyg. Energivolymer sjönk med 17 procent på grund av underhållsstopp på raffinaderierna och ogynnsamma oljepriser. Kryssningstrafiken och färjeresandet har däremot ökat markant efter pandemin, med en 45 procent ökning i passagerarantal på kryssningsfartyg och 7 procent ökning i antalet passagerare inom färjetrafiken. Sammanfattningsvis har Göteborgs Hamn, trots de utmanande omständigheterna, presterat starkt under 2023 och stärkt sin position som en viktig knutpunkt för svensk handel och transport. n 15 Jfr %