Dagens Transport & Logistik nr 1 2024 1
På EuroTube strävar ett ungt team forskare efter
att påskynda utvecklingen av hållbar vakuumtransport genom att främja FoU och utbildning och genom att tillhandahålla nödvändiga testanläggningar där hyperloopteknologi kan utvecklas. FOTO: ETF-DEMOTUBE Hyperloop – framtidens snabbtåg i Europa? Hyperloop kan vara framtidens transportmedel i Europa, där man susar genom en tub i upp till 700 kilometer i timmen. EU har redan satsat pengar på tekniken och ser potentialen för snabbare och klimatvänligare resor mellan städer som Paris och Madrid på endast 90 minuter, skriver tidskriften The Parlament. AV MARKKU BJÖRKMAN 2018 bidrog EIT med 5 miljoner euro till Hardt Hyperloop för forskning och utveckling, och 2021 lade kommissionen till ytterligare 15 miljoner euro. Zeleros har även fått 250 000 euro från Horizon 2020 för att främja utvecklingen av ett hyperloop-ekosystem i EU. Hyperloop utlovar höghastighetsresor i lågtryckstuber där passagerarpoddar eller fraktpoddar drivs fram av magnetisk framdrivning. Tekniken skulle inte bara rivalise36 ra flygplanens hastighet utan även förbruka betydligt mindre energi. Podden kan enkelt växla spår för att nå olika destinationer utan rörliga delar i infrastrukturen. Målet är att skala upp senare Flera företag i Europa, som Hardt Hyperloop i Nederländerna, Zeleros i Spanien och Nevomo i Polen, leder utvecklingen. För att förbereda sina produkter för marknaden har dessa företag upprättat testbanor i Europa. Zeleros Hyperloop har exempelvis nyligen börjat testa en 20 meter lång demonstrator i Spanien för att transportera last i hamnen. Målet är att senare skala upp till 100 meter. Hyperloops teknologi har potential att hjälpa EU nå sina hållbarhetsmål enligt Europeiska gröna given. Den kan erbjuda ett alternativ till flygresor, särskilt för kortdistansflyg, med jämförbara restider men utan miljöskador. Ett exempel på en potentiell rutt DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2024