Dagens Transport & Logistik nr 1 2024 1
”Man behöver veta för utsättningarna för varje la
nd och erbjuda just vad dessa konsumenter önskar för att lyckas” á borta från hemmet. Det ledde till att vi istället köpte från ett polskt företag som erbjöd upphämtning vid ett ombud längs min dagliga pendling från jobbet. Det illustrerar hur vi gör våra val och avvisar alternativ. Svenskar vill hämta paket från paketboxar I Sverige går 58 procent av leveranserna till paketombud eller paketboxar, en siffra som kan jämföras med 2 procent i USA. – Hemleveranser fungerar inte lika bra i Sverige som i USA. I Sverige består många hushåll av två inkomsttagare, och då är det svårare att ta emot paket hemifrån. I Grekland däremot är dubbelinkomsttagare mer ovanligt och där fungerar hemleverans bra. Och även om 58 procent av leveranserna i Sverige sker till ombud eller boxar, så är samma siffra i Belgien bara 10 procent. Man behöver veta förutsättningarna för varje land och erbjuda just vad dessa konsumenter önskar för att lyckas. Det är just dessa frågor som vi på nShift kan möjliggöra och hjälpa kunden med, säger Mats Fischerström. En annan faktor i Sverige är att inte svenskar litar på att paket som ställs utanför porten eller på farstukvisten inte blir stulna. Stölder är ett problem i Sverige och i hela världen. I USA stals 260 miljoner paket förra året. Skåpen är ett säkrare alternativ, och därför nu finns pilotprojekt med paketskåp på exempelvis Manhattan i New York. n Mats Fischerström och Axel Lindgren arbetar under namnet Mats&Axel som e-handelsevangelister på nShift. FOTO: NSHIFT Mötesplatsen för dig inom energibranschen www.energinyheter.se 22