Dagens Transport & Logistik nr 1 2024 1
Kraven på hållbarhetsrapportering handlar om att
öka tillgången på jämförbar och standardiserad information F 26 rån och med 1 januari 2024 infördes EU-regler för att rapportera hållbarhet i ett företag. I årsredovisningen kommer hållbarhetsarbetets information, data och resultat att presenteras. Rapporteringen ges samma status som den finansiella redogörelsen. Bakom ligger EU:s mål att minska utsläppen i Europa till 2050. Med ett nytt direktiv CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) införs ett regelverk som kommer att få följder för stora delar av det svenska näringslivet och även för transportbranschen. En utmaning där EU tar ett helhetsgrepp om hållbarhet. - Inte bara klimat- och miljöpåverkan utan även sociala faktorer som arbetsvillkor och liknande inkluderas, säger Fredrik Svensson som är hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag. Större perspektiv De nya kraven på hållbarhetsrapportering handlar om att öka tillgången på jämförbar och standardiserad information om hur företag påverkar människor och miljön. En central del i direktivet är hur företaget och omvärlden inverkar på varandra. För åkeriets interna hållbarhetsarbete kan det handla om vilket drivmedel man använder och vilka utsläpp det ger, om man köper grön el till sina lokaler eller däckens och emballagens materialegenskaper. Samtidigt är åkeriet en aktör på marknaden och en del i en transportkedja där man säljer sina tjänster till en transportköpare. Då blir informationen i åkeriets hållbarhetsarbete också en del av transportköparens i ett större perspektiv. - Vi kommer se ökade krav från transportköparna så att de får rätt uppgifter från underleverantörerna, från åkerierna, för att nå sina mål. Detta kommer att ligga till grund för transportköparnas beslut om vilka man ska anlita. - Därför behöver åkerierna se över sin rapportering och ta fram den information som krävs för att tillfredsställa transportköparens behov av data. Konkurrensfördelar Inom en snar framtid kommer det alltså att bli viktigt att ha koll på sin hållbarhetsinformation, att den är dokumenterad och tillgänglig. Om den är bristfällig eller det saknas uppgifter kan det leda till att åkeriet förlorar affären och upp draget går till ett annat åkeri som bättre kan DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2024